נהגים צעירים הרוגים – כמעט אחד בכל שבוע בממוצע
48 נהגים צעירים, עד גיל 24, נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2020 (כמעט אחד בכל שבוע בממוצע) לעומת 44 נהגים צעירים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2019 – עליה של 9%. הנתונים הקשים מתעצמים נוכח העובדה ששנת 2020 הייתה ייחודית וכללה סגרים ארוכים וירידה חדה בנסועת כלי הרכב בכבישים (ירידה בצריכת הדלק). בנוסף, מקומות הבילוי היו סגורים במשך חודשים רבים במהלך השנה בשל וירוס הקורונה ונהגים צעירים אשר משרתים בצבא לא יצאו לחופשה במשך תקופות זמן ארוכות. אי לכך חלה ירידה חדה בשימוש ברכב של נהגים צעירים, ירידה אשר לא באה לידי ביטוי בירידה במספר ההרוגים מתאונות דרכים באותה שנה.
בעשור האחרון נהרגו 403 נהגים צעירים (בכל סוגי כלי הרכב) בתאונות דרכים, 40 נהגים צעירים נהרגים בממוצע בכל שנה.
הרוגים מתוך כלל ההרוגים – השנה הקטלנית ביותר בעשור האחרון
למרות ש-14.2% מכלל בעלי הרישיונות הם נהגים צעירים עד גיל 24, 15.7% מכלל ההרוגים מתאונות דרכים בשנת 2020 היו נהגים צעירים. חלקם של הנהגים הצעירים ההרוגים מכלל הרוגי תאונות הדרכים בשנת 2020 היה הגבוה ביותר בעשור האחרון וגבוה בשיעור של כ-10% בהשוואה לחלקם במצבת ההרוגים בשנת 2019.
בעשור האחרון קיימת מגמה מדאיגה של עליה בחלקם של הנהגים הצעירים ההרוגים מתאונות דרכים מתוך כלל ההרוגים, מגמה שהגיעה לשיאה בשנת 2020.
סופי השבוע – הימים המסכנים
82 נהגים צעירים נהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2011-2020) בימי שישי – היום הקטלני ביותר מבין כל הימים במהלך השבוע. היום השני הקטלני ביותר הוא יום חמישי (66 הרוגים). מגמת הנהגים הצעירים ההרוגים הולכת וגדלה במהלך ימי השבוע ומגיעה לשיאה כאמור ביום שישי.
בשל מאפייני הנהיגה הייחודיים של הצעירים, סופי השבוע הם ימים עם סיכון גבוה להיפגעות בתאונת דרכים (ימים שבהם נרשמה עליה בהרוגים ובנפגעים). נהגים צעירים נוהגים בשעות הלילה המאוחרות לאחר בילוי, חלקם הם חיילים החוזרים לחופשת סוף השבוע ונוהגים בעייפות, תחת השפעת אלכוהול, וכל זאת בחוסר ניסיון הפוגע ביכולת לקרוא את מפת הסכנות שהכביש מציב.
הרוגים לפי מגזר – אחד מכל שני הרוגים מגיע מהחברה הערבית
55% מהנהגים הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון היו מהחברה הערבית. הנהגים הצעירים הערבים מהווים 29% מבעלי הרישיונות בקרב נהגים צעירים אבל נהרגים פי שניים יותר מאשר חלקם במצבת הנהגים. מאפייני נהיגת הצעירים בחברה הערבית, תשתיות רעועות בישובים, היעדר נוכחות משטרתית קבועה ומרתיעה ועוד, כל אלה מגדילים את הסיכון של נהגים צעירים מהחברה הערבית להיפגע בתאונות דרכים.