מעבר למובן מאליו: אילו תכונות מחפשים בעובדים?

צילום: FREEPIK

העסקת העובד המתאים היא אחת ההחלטות החשובות ביותר שחברה יכולה לקבל. מעסיקים רבים מתמקדים בכישורים הברורים כמו השכלה, ניסיון רלוונטי ומיומנויות טכניות. בעוד שגורמים אלו הם חיוניים, הם אינם תמיד מנבאים הצלחה לטווח הארוך בתוך החברה. העובדים שמצליחים ותורמים באופן משמעותי לעיתים קרובות מחזיקים בתכונות שמעבר להדגשים הסטנדרטיים בקורות החיים.

בתעשייה, דרושים עובדים בעלי התכונות הבאות:.

הסתגלות

למה זה חשוב:

העולם העסקי משתנה ללא הרף, עם תעשיות שחוות לעיתים קרובות שינויים עקב טכנולוגיה, תחרות או אירועים גלובליים. עובדים שיכולים להסתגל לשינויים אלה – בין אם מדובר בכיוון חדש של החברה, פלטפורמת טכנולוגיה חדשה או אתגר בלתי צפוי – הם בעלי ערך רב.

מה לחפש:

עובדים מסתגלים הם כאלה הפתוחים ללמידה ואינם חוששים משינוי. ייתכן שהם לא תמיד יודעים כיצד לפתור בעיה מיד, אך הם יצירתיים ומוכנים לחפש פתרונות. הם גם מפגינים גמישות על ידי קבלת תפקידים או אחריות חדשים ככל שהארגון מתפתח.

כיצד לזהות זאת:

- פרסומת -

במהלך ראיון, שאלו את המועמדים על זמן שבו נאלצו להתמודד עם שינויים בלתי צפויים בסביבת העבודה שלהם. האם הם קיבלו זאת בקלות ומצאו דרכים להסתגל, או שהתקשו בכך? חפשו תשובות שמראות רצון ללמוד ולהתאים את עצמם למצבים חדשים.

אינטליגנציה רגשית

למה זה חשוב:

בעוד שמומחיות טכנית חשובה, אינטליגנציה רגשית – היכולת להבין ולנהל רגשות, כמו גם לחוש אמפתיה כלפי אחרים – היא מרכיב קריטי להצלחה במקום העבודה. עובדים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה מטפחים סביבות עבודה חיוביות, פותרים קונפליקטים בצורה חלקה ובונים מערכות יחסים חזקות עם עמיתים ולקוחות.

מה לחפש:

עובדים עם אינטליגנציה רגשית גבוהה מודעים לעצמם, מסוגלים לווסת את רגשותיהם במצבי לחץ ומפגינים אמפתיה כלפי חבריהם. לעיתים קרובות יש להם כישורי תקשורת חזקים והם יכולים לנווט בקלות בין דינמיקות חברתיות, וליצור סביבת עבודה מלוכדת יותר.

כיצד לזהות זאת:

שאלו את המועמדים כיצד הם מתמודדים עם מצבי לחץ או פותרים קונפליקטים עם עמיתים לעבודה. שימו לב לסגנון התקשורת שלהם במהלך הראיון – האם הם מקשיבים בתשומת לב ומשיבים בכובד ראש? חפשו סימנים של אמפתיה ומודעות עצמית בתשובותיהם.

סקרנות ותפיסת צמיחה

למה זה חשוב:

בעולם העבודה המשתנה, עובדים שמטבעם סקרנים ויש להם תפיסת צמיחה (האמונה שניתן לפתח יכולות באמצעות עבודה קשה ומסירות) נוטים יותר להמשיך ללמוד, להשתפר ולהישאר מעורבים בתפקידם. הם לא יסתפקו ב"מספיק טוב"; הם יחפשו דרכים להצטיין ולתרום לצמיחת הארגון.

מה לחפש:

עובדים סקרנים שואלים שאלות ומפגינים רצון ללמוד מיומנויות חדשות. לעיתים קרובות הם חורגים מתיאור התפקיד הסטנדרטי ומחפשים הזדמנויות לחדש או למצוא דרכים יעילות יותר לבצע דברים. בעלי תפיסת צמיחה גם עמידים יותר בפני כישלונות, ורואים בהם הזדמנות ללמוד במקום קצה דרך.

כיצד לזהות זאת:

במהלך הראיון, שאלו את המועמדים על מקרה שבו למדו מיומנות חדשה או ביקשו הכשרה נוספת מיוזמתם. בררו כיצד הם מתמודדים עם כישלונות – האם הם מונעים לשיפור או מתמקדים בטעויות? נכונותם לאמץ אתגרים חדשים ואהבת הלמידה יכולים לגלות רבות על הפוטנציאל שלהם.

אחריות ובעלות

למה זה חשוב:

עובדים שלוקחים אחריות על עבודתם נוטים יותר להיות אמינים ואחראים. כאשר הדברים משתבשים, הם לא מאשימים אחרים – הם לוקחים אחריות ומחפשים פתרונות. תכונה זו חיונית ליצירת תרבות של אמון ואמינות בתוך צוותים.

מה לחפש:

חפשו מועמדים שמדברים בכנות על אתגרים או טעויות מהעבר שלהם וכיצד טיפלו בהם. עובדים שלוקחים אחריות על הצלחותיהם וגם על כישלונותיהם נוטים להיות אמינים יותר ופרואקטיביים. לרוב, יש להם גם כישורי ניהול זמן וארגון חזקים.

כיצד לזהות זאת:

בקשו מהמועמדים לספר על פרויקט שלא הלך כמתוכנן. כיצד הם התמודדו עם זה? האם הם לקחו אחריות על תפקידם והתמקדו בפעולות מתקנות, או שהם העבירו את האשמה לאחרים? מועמדים שמפגינים אחריות ידברו בגילוי לב על חוויותיהם והלקחים שלמדו.

פתרון בעיות ויוזמה

למה זה חשוב:

בכל מקום עבודה עולים אתגרים ומכשולים. העובדים הטובים ביותר הם אלה שיכולים לחשוב באופן ביקורתי ולנקוט יוזמה כדי לפתור בעיות לפני שהן מחמירות. במקום לחכות שמישהו אחר יפעל, הם מחפשים באופן פרואקטיבי פתרונות ומשפרים תהליכים.

מה לחפש:

עובדים בעלי כישורי פתרון בעיות חזקים אינם נתקעים מול מכשולים – הם מעריכים במהירות את המצב ומפתחים פתרונות. הם גם נוקטים יוזמה על ידי זיהוי תחומים לשיפור והצעת רעיונות חדשים ללא צורך בהנחיה.

כיצד לזהות זאת:

במהלך הראיון, שאלו את המועמדים על מקרה שבו הם נתקלו בבעיה בעבודה ומהם הצעדים שהם נקטו כדי לפתור אותה. התמקדו כיצד הם ניגשו לסיטואציה, האם הם נקטו יוזמה, ומה הייתה התוצאה. מועמדים בעלי כישורי פתרון בעיות יציגו תהליך ברור לזיהוי ולטיפול בבעיות.

סיכום

מציאת העובדים הנכונים חורגת מהערכת קורות חיים לכישורים וניסיון. תכונות כמו הסתגלות, אינטליגנציה רגשית, סקרנות ואחריות יכולות לעשות את ההבדל בין מועמד ממוצע למועמד מצטיין. על ידי התמקדות בתכונות חיוניות אלו, חברות יכולות לבנות צוותים שהם לא רק מיומנים, אלא גם עמידים, חדשניים ומחוברים לעומק לחזון החברה. העסקת עובדים עם תכונות אלו עשויה לדרוש יותר זמן ומאמץ, אך היא משתלמת בבניית דינמיקה צוותית חזקה והצלחה לטווח ארוך.