חילוץ מהיר תחת חיפוי אווירי והרטבה לפני הנחתה: אלו הממצאים הראשוניים מתחקיר אסון המסוק

בצה"ל לא שוקטים על השמרים ובחיל האוויר כבר מפרסמים מסקנות ראשונות ומידיות מתחקיר אסון המסוק בו נהרגו לוחמי 669 במילואים דניאל אלוש ותום איש-שלום ז"ל

פינוי פצועים במסוק. צילום: דובר צה"ל

לקחים חדשים ממשיכים להיחשף בעקבות התרסקות מסוק הינשוף בציר פילדלפי, כאשר חיל האוויר כבר פועל להפיק תובנות ראשוניות כדי למנוע תקלות דומות בעתיד. על פי פרטים שכבר מתפרסמים, מפקד חיל האוויר הנחה את צוות ועדת החקירה להגיש דו"ח ביניים עם מסקנות ראשוניות תוך מספר ימים, זאת כדי להאיץ את הבנת האירוע ולמנוע השנות של תקלות דומות.

מהתחקיר הראשוני עולה כי תנאי הכוננות של הטייסים טרם ההמראה למשימת החילוץ היו תקינים. הצוות נח במשך כ-12 שעות טרם ההזנקה מבסיס חצרים למנחת ברפיח, שהושלמה תוך 17 דקות בלבד. אין כרגע אינדיקציה לכך שהתרחשה תקלה כתוצאה מעייפות הטייסים.

מיד לאחר התרסקות המסוק, מפקד חיל האוויר שהיה אחראי על המבצע מהבור בקריה, הזניק מטוסי קרב ומסוק קרב לזירה. זאת, כדי להיות ערוכים למקרה שחמאס ינצל את האירוע ויתקוף את הכוחות שחילצו את הפצועים. בתוך כך, חילוץ הפצועים היה מורכב מאוד: רוב החיילים שהיו במסוק נלכדו בין השברים. הטייסת, רס"ן ע׳, שצפויה הייתה להיכנס לתפקיד סגנית מפקד הטייסת, הייתה לכודה יותר מחצי שעה בתא הטייס עד שחולצה בעזרת מסור. לוחמי גבעתי שהיו במקום נאלצו להשתמש בציוד פריצה מאולתר ועד שצוות 669 שהוזנק לזירה הגיע עם ציוד החילוץ התקני – כבר הצליחו להשלים את הניסור וחילוץ הטייסת.

ענני האבק ברצועת עזה מקשים על הנחיתות. מסוק חיל אוויר. צילום: דובר צה"ל

על אף האירוע, טייסות הינשופים ממשיכות בפעילות מבצעית מלאה. רק אתמול בצהריים לדוגמה, מסוק ינשוף את המילואימניק שנפצע קשה מירי נ"ט באזור קיבוץ דן, ומסוק אחר השתתף בהטסת כוחות נוספים לפעילות מבצעית בדרום שבוצעה בלילה.

- פרסומת -

לקחים ראשוניים כבר מופקים בעקבות האירוע: בין היתר הוחלט על נוהל של הרטבת המנחתים בשטחי רצועת עזה כדי למנוע ענני אבק שמקשים על טייסי המסוקים בנחיתה. בנוסף, בשעת הפעלה המנחתים יסומנו בפנסים כדי להקל על זיהוי הקרקע.
עוד הוחלט על הוספת מנחתים חדשים ברחבי הרצועה כדי להפחית את השימוש החוזר באותם מנחתים, דבר שמגביר את בעיות האבק.

בצה"ל אומרים כי תחקיר ההתרסקות מדגיש את חשיבות הלמידה המהירה ושיפור התנאים בשטח, במטרה לאפשר את המשך המשימות המבצעיות תוך מזעור סיכונים.