מהפכה רַבָּה: ספר המהפכה הפמיניסטית-הדתית בישראל

"מדרש רַבָּה", ספר חדש שיושק בתל אביב במהלך שבוע הספר, מספר את סיפורה של הרבנות הרפורמית הנשית בישראל, שראשיתה בקומץ נשים אמיצות שתבעו את זכותן ללמוד תורה, ללמד ולפרש תורה וליטול חלק בהנהגת קהילות דתיות בישראל

המחשה. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה. צילום: freepik

הספר מדרש רַבָּה, המספר את סיפור המהפכה הפמיניסטית-הדתית בישראל, יושק ביום רביעי הקרוב (19.6) בהשקה חגיגית בתל אביב במהלך שבוע הספר העברי. הספר, בעריכת הרבה מאיה ליבוביץ' והרב יהוידע אמיר, מאגד מקבץ סיפורים של רבות רפורמיות ישראליות, שנאבקו למען יהדות הנישאת על ידי מגוון המגדרים של הקיום האנושי; המקדמת שוויון וריבוי פנים, צדק ושלום, אמת ואמונה; ואשר שואפת לקיים הלכה למעשה את הקביעה המקראית הנאצלת שהאדם באשר הוא והיא נברא.ה בצלם האלוהות.

"יש מהפכות המתחוללות כשההמונים עולים על הבסטיליה או מפרקים בחמת זעם ובנחישות את החומה שהפרידה בין חלקי עירם; יש מהפכות המתחוללות כשיהודיות ויהודים מגלים שהם עם ומתחילים ללכת לארצם; ויש מהפכה שראשיתה בקומץ נשים אמיצות התובעות את זכותן ללמוד תורה, ללמד תורה, לפרש תורה וליטול חלק בהנהגת הקהילה. זו מהפכה פמיניסטית ששורשיה ברוחות החדשות המנשבות בבית המדרש, בהכרה הצומחת בכך שמסורת בת אלפי שנים צריכה להתחדש, להירפא ולהצמיח מחדש את מצוות חיינו. זו המהפכה הגדולה שאנו מבקשות לספר את סיפורה", כותבים העורכים בפתח הדבר.

הספר (הוצאת כרמל) מציב בקדמת הבמה נשים אמיצות, המעניקות קול למסעותיה ולמאבקיה של הרבנות הרפורמית הנשית בישראל. בו בזמן, הספר מדגיש את תפקידה המיוחד של הרבנות הנשית בעתות מלחמה ומצוקה, ובימי מאבק על דמותה היהודית ואיכותה הדמוקרטית של החברה בישראל. "הרגשתי שהמנהיגות שלנו שונה מהמנהיגות הגברית הרבנית, ושקולנו חייב להישמע", מסכמת העורכת ליבוביץ', הצברית הראשונה שהוסמכה לרבנות, ומזמינה את הקוראים להיווכח.