חצרות בית הספר היסודי הן חללים חיצוניים שנועדו לטפח את ההתפתחות הפיזית והחברתית של תלמידים.
הם מציעים לתלמידים סביבה חיצונית בה הם יכולים לשחק, לרוץ, לקפוץ ולחקור. בנוסף ליתרונות הפיזיים, מרחבים אלה יוצרים גם סביבה חברתית חשובה לילדים ליצירת אינטראקציה, חברויות ותרגול שיתוף פעולה.
חצרות בית ספר יסודי יכולות להגיע במגוון צורות וגדלים, החל ממרחבים פתוחים ועד למגרשים סגורים. בנוסף למתקני שעשועים מסורתיים כמו מגלשות ונדנדות, חצרות בתי ספר רבות כוללות אלמנטים נוספים, כמו מסלולים אתגריים מעץ, ארגזי חול וכיתות חוץ. בעזרת עיצוב ותכנון קפדניים, חצר בית ספר יסודי יכולה להיות סביבה משמעותית, מהנה ומרתקת לכל התלמידים.
למה משמשת חצר בית הספר?
החצר משמשת מוקד לפעילות חברתית בבית הספר ומתפקדת כמוקד של קשרים בין אישיים ומפגשים לא פורמליים, המטפחים מגוון של אינטראקציות; כגון דיונים אחד על אחד, דיאלוג בין דורי בין תלמידים למורים ועוד.
חצר בית הספר מציעה מגוון התנסויות חינוכיות: היא מאפשרת לתלמידים לעסוק בלמידה בצורה מובנית או מאולתרת, ומספקת קשת רחבה של הזדמנויות ואפשרויות ללמידה והוראה שלא ניתן למצוא בגבולות מבנה בית הספר. מומלץ מאוד לתפוס את חצר בית הספר כחלק בלתי נפרד מהסביבה החינוכית, ולבנות ולעצב אותה בהתאם לתוכנית הלימודים, הצהרת "אני מאמין" ומדיניות בית הספר.
כיצד ניתן להפוך את חצר בית הספר לחלק אורגני מבית הספר והתוכנית הפדגוגית שלו?
יש מגוון של דרכים לבצע זאת, וכל בית-ספר יבחר את הדרך ואת הכיוון המתאימים לו. לחלום חדש יש נסיון רב בהתאמה של עיצוב החצר לרוח של בית הספר ולתכנון משותף של החצר תוך התחשבות בכל הגורמים.
השינוי המתמשך של חצרות בית הספר בשנים האחרונות הולך וצובר תאוצה. חשיבותם של מרחבים אלו זוכה להכרה רבה יותר, ומחנכים ומתכננים צוברים ידע רב בתחום.
״היום מתייחסים לחצר כגורם מרכזי בחיים הפדגוגיים של בית הספר, כזה התורם לתהליך החינוכי של התלמיד כמו הכיתה הבנויה", מסבירה מיקי אריאן-כדריה, מרכזת תחום חצרות לימודיות באגף למיפוי ותכנון במינהל הפיתוח שבמשרד החינוך.
ראוי שהחצר תיחשב כמרחב למידה חוץ כיתתי, המרחיב את ההזדמנויות החינוכיות הזמינות במבנה בית הספר. היא מספקת מרחב לפעילויות למידה מובנות כמו גם הזדמנויות למידה לא פורמליות. ניתן לראות המחשה לדוגמא זו של חינוך מבוסס טבע במרחבי למידה חיצוניים כמו גני יער ובתי ספר ליער בישראל ומחוצה לה. מגמה זו נטועה בפילוסופיה של חינוך הטבע, ובדרך כלל חלקים עיקריים של יום הלימודים מתנהלים בחוץ וכוללים שגרה קבועה.
אנו משוכנעים שניתן לנצל את חצר בי״ס כחלק בלתי נפרד מהתכנית הפדגוגית, המאפשרת למידה חווייתית הנמשכת מההדרכה בכיתה ותכנית הלימודים.
חצר בית הספר כמרחב לימודי טבעי
אנחנו מכירים בחשיבות של יצירת מרחבי לימוד חוץ כיתתיים שהם לא רק יפים אלא גם משרתים מטרה.
מרחבים המאפשרים לתלמידים ללמוד בצורה ממשית ואמיתית ולהפוך להיות מעורבים יותר בחומר הנלמד. ההתנסות הישירה, חווית השהייה במרחבים, האינטראקציה שנוצרת בין חברי הכיתה והמורה – כל אלו מעוררים סקרנות ויוצרים אווירה טובה ומקדמת במישורים רבים. לכל תלמיד ותלמידה יש צרכים שונים מהאחר ולכל בית ספר יש מאפיינים וצרכים משלו.
תכנון חצר בית ספר טבעית יכול למלא תפקיד קריטי בחינוך וברווחתם של התלמידים. זה יכול לספק הזדמנות לתלמידים להתחבר לטבע וללמוד על הסביבה, תוך כדי קידום פעילות גופנית ובריאות נפשית.
מחקרים הוכיחו שתלמידים שיש להם גישה לאזורים טבעיים וירוקים שיפרו את הביצועים הלימודיים שלהם, הגבירו את היכולת הקוגניטיבית והפחיתו את רמות הלחץ שלהם.
סיכום
לסיכום, לעיצוב חצר בית הספר יש יתרונות שונים ומגוונים.
כבר הרבה זמן שלא מדובר רק במקום לשהות בו בזמן הפסקה.
ככל שמתקיימים ונערכים עוד מחקרים בנושא, אנו מבינים כי היתרונות בפיתוח ועיצוב חצר בית ספר הן רבות.
בין אם מדובר בהגברת יכולת הלימוד, פיתוח מרחבים טבעיים למשחק, למידה ושהיה, מקום לפרוק בו אנרגיה בצורה בריאה או פשוט ליצור פינת קסם בבית הספר שממנה יהנו תלמידים ומורים כאחד, מעולם לא היה זמן טוב יותר לפתח את חצר בית הספר ולהפוך אותה ללב הפועם של בית הספר.
מתוך עבודה עם מאות בתי ספר, תכנון ועיצוב של מאות חצרות, אנו עדים לשינויים הגדולים שמתרחשים באותם בתי הספר.
תלמידים נהנים להגיע אל החצרות ולמצוא בהן אתגרים לימודיים ומשחקיים ובכך לפתח את היכולות החשובות האלו.
על ידי עבודה עם ארגון מנוסה כמו חלום חדש, בתי ספר יכולים ליצור מרחבים חוץ כיתתיים המותאמים לצרכים הספציפיים של התלמידים וסגל המורים. השקעה בעיצוב חצר בית ספר טבעית ומגוונת היא השקעה בעתיד ילדינו.
לקביעת שיחת ייעוץ ללא עלות לחצו כאן