כל עסק רוצה להגדיל את החשיפה, להגיע לקהל יעד רחב ככל האפשר, לסגור יותר עסקאות וכמובן – לראות שורת רווחים מרשימה ככל האפשר. מצד שני, ברור לחלוטין שללא תוכנית עבודה ברורה ומסלול מוגדר מראש, יהיה לנו הרבה יותר קשה להגיע אל המטרות הללו. אז לפני שאתם בונים אסטרטגיה עסקית, הנה חמשת הצעדים החשובים ביותר.
המומחים של דתילי 08/04/2020
1 – הגדירו ערכים וחזון
לפני שנתחיל לחלק משימות, להקצות משאבים ולחלום על מחזור מכירות שעוד לא ראינו מעולם, חשוב להכיר את העסק קצת יותר לעומק. למעשה, רק אם נעצור ונבחן את החזון, את היעדים, את המהות של העסק ואת המטרות שלו, נדע לאן אנחנו מכוונים ויהיה לנו קל יותר לסלול את הדרך לשם. אם כן, נתחו את העסק שלכם, את המוצרים ואת השירותים, ועשו זאת לפני שאתם בונים אסטרטגיה עסקית או גוזרים מהלכים שיווקיים.
2 – זהו את היתרונות (וגם את החסרונות)
לכל עסק יש יתרונות וחסרונות, וכדאי להכיר בשניהם. ככל שתדעו במה אתם טובים יותר תדעו במה באמת חשוב ונכון להתמקד, וככל שתכירו בחסרונות יהיה לכם קל יותר למקד את המאמצים בשיפור השירות ובמתן פתרונות טובים יותר ללקוחות שלכם. אם ניהול מכירות הוא תחום חזק אצלכם בעסק, יכול להיות שדווקא בנושא השירות אתם יכולים לשפר ולדייק, ואולי המוצרים שלכם איכותיים מאוד אבל חומרי הגלם יקרים ולכן גם המחיר שלכם גבוה יחסית לשוק? אם תדעו איפה הבעיות, תדעו למצוא פתרונות.
3 – הכירו את ההזדמנויות (וגם את האתגרים)
העסק שלכם פועל בתוך עולם מורכב ושוק תחרותי למדי, מה שאומר שיש סביבכם שפע של הזדמנויות שאפשר לנצל, לצד לא מעט אתגרים אליהם כדאי להגיע מוכנים הרבה יותר. נסו להבין מה המצב שלכם, אילו אתגרים יכולים להפתיע אתכם ומה אפשר לעשות כדי להיות יותר ערוכים והרבה פחות מבולבלים. כך תבנו אסטרטגיה שיווקית טובה ויעילה באמת.
4 – התארגנו מחדש ושפרו את הפעילות
אתגרים חיצוניים הם חשובים אבל גם בתוך העסק יש לא מעט אתגרים, ובתהליכי ייעוץ ארגוני אתם עשויים לגלות אותם לעומק. יכול להיות שהמבנה הארגוני שלכם דווקא מסב לכם נזק, ויכול להיות שישנם צעדים פשוטים שיעזרו לכם לעבוד יעיל ונכון יותר. התכנית האסטרטגית שלכם חייבת להתייחס גם לשינויים פנימיים ולאפשרויות שעומדות בפניכם בדרך להשגת המטרות שהצבתם.
5 – ודאו שהאסטרטגיה שלכם נכונה
אולי קשה לדעת מראש האם האסטרטגיה שלכם נכונה, אבל חשוב להמשיך ולבדוק אותה ואת התוכנית הנגזרת מתוכה. כדאי להמשיך ולעקוב אחר ביצועי העסק, אחר התנהלות הגורמים הפנימיים ואחר האירועים החיצוניים, כדי לוודא שאתם פועלים בצורה נכונה וחכמה, וכדי לשפר את סיכויי ההצלחה שלכם.