פורסמו ממצאי תחקיר חיל האוויר על פגיעת הכטב"ם בבא"ח גולני: "מיקום וזמן הפגיעה נקבעו מראש"

בחיל האוויר קבעו שפגיעת הכטב"ם במרכז חדר האוכל בבא"ח גולני נגרמה כתוצאה מאיבוד קשר עם הכלי. מדובר בכטב"ם של חיזבאללה מסוג ציאד 107 עם ראש קרבי במשקל של 3-5 ק"ג חומר נפץ.

טקס סיום מסע כומתה של טירוני גולני (ארכיון). צילום: דובר צה"ל

ממצאי תחקיר חיל האוויר על פגיעת הכטב"ם אתמול בבא"ח גולני, בו נהרגו ארבעה חיילים, מבהירים כי הפגיעה נגרמה בשל איבוד קשר עם הכטב"ם, שהיה כלי טיס בלתי מאויש של ארגון חיזבאללה מסוג ציאד 107, שנשא ראש קרבי במשקל של 3-5 ק"ג חומר נפץ.

מהתחקיר עולה כי הקשר עם הכטב"ם אבד כ-30 מייל צפונית-מזרחית לעכו, ולאחר מכן כשלו מספר ניסיונות ליירט אותו. שני כטב"מים נוספים, ששוגרו באותה התקפה, הופלו: אחד באמצעות ספינת טילים של חיל הים והשני באמצעות מערכת כיפת ברזל. אולם, הכטב"ם השלישי הצליח להגיע לבא"ח גולני ולפגוע ישירות במרכז חדר האוכל, בזמן שבו שהו בו עשרות חיילי טירונות גולני.

מח"ט גולני עדי גנון בדרום לבנון. צילום: דובר צה"ל
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר את הפצועים מאירוע נפילת הכטב"מ בא"ח גולני. צילום: קובי גדעון, לע"מ

התחקיר קובע כי במהלך הטיסה של הכטב"ם, היו ניסיונות לזהות אותו כתוצאה מאיבוד הקשר, אולם הוא לא זוהה באופן ודאי ככלי טיס עוין, מה שהקשה על ההחלטה לפעול נגדו. עם זאת, בתחקיר נקבע כי ההחלטה לא לסווג את הכטב"ם באופן מיידי ככזה, בשחזור לאחור, היתה סבירה בשל הנתונים שעמדו לרשות חיל האוויר באותו הזמן.

במהלך האירוע התקבלה שיחה במשטרה מאזרחים שדיווחו על כלי טיס "חשוד" שזוהה באזור יקנעם, אך הדיווח לא הוביל לפעולה מיידית.

נתניהו עם טירוני גולני, הבוקר. צילום: קובי גדעון, לע"מ
- פרסומת -

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, הנחה על הרחבת מערך ההתראות ליישובים ולבסיסי צה"ל, כדי להבטיח עדיפות לאתרים רגישים ולהפחית את הסיכון לפגיעות נוספות. בעקבות זאת, ייתכן ויהיו יותר התראות וסירנות בעתיד, כחלק מההיערכות המחמירה שהוחלט לנקוט בה.

הבוקר, ביקר מפקד חיל האוויר בבא"ח גולני, שם ראה מקרוב את מקום הפגיעה ושוחח עם החיילים והצוותים על האירוע הקשה.