סכרת: הבנה מעמיקה של המחלה הנפוצה בימינו

צילום: pexels

סכרת היא מחלה מטבולית כרונית המשפיעה על הדרך שבה הגוף מעבד סוכר (גלוקוז). כולנו אומנם מבינים שגלוקוז הוא מקור האנרגיה העיקרי של התאים, אך מה אנחנו באמת יודעים על הבעיות שעלולות להתעורר בהקשר של גלוקוז בדם? ראשית, חשוב להבין שאינסולין הוא ההורמון האחראי על הכנסת הגלוקוז מהדם אל תוך התאים. שנית, כאשר מנגנון זה נפגע, רמות הסוכר בדם עולות באופן משמעותי, מה שמוביל למגוון רחב של סיבוכים בריאותיים.

צילום: pexels

מה גורם אצל רוב האנשים לסכרת? 

חשוב להבין שכאשר מדברים על סכרת מדברים על מחלה מאוד נפוצה. אנשים רבים ברחבי העולם, וגם בישראל, סובלים מהמחלה הזאת והסיבוכים שלה עלולים להיות חמורים ביותר. לכן ברור מדוע נעשים גם הרבה מאוד מחקרים שמטרתם אחת: להבין מהם הגורמים למחלה. הנחת הייסוד היא שאם נבין מה גורם למחלה, נוכל להימנע מהתפתחותה ונוכל להתמודד איתה טוב יותר. ניתן לראות שגורמים שונים ומגוונים עלולים להוביל להתפתחות של סכרת בימינו, והם:

  • גורמים שקשורים לתורשה – נטייה גנטית מהווה גורם סיכון משמעותי במיוחד, וזה נכון בעיקר כאשר מדובר על סכרת מסוג 2.
  • עלייה חדה במשקל – עודף משקל מקשה מאוד על התאים בגוף שלנו לנצל את האינסולין בצורה יעילה ולכן המחלה עלולה להתפתח.
  • חוסר בתנועה ובפעילות גופנית – אנחנו חיים בעידן שבו רוב האנשים לא ממש נמצאים בתנועה. אנחנו יושבים מול המחשב, מול הטלוויזיה ולא זזים מספיק. זה מחמיר את ההתנגדות של התאים לאינסולין וזה עלול להוביל לסכרת.
  • גיל – מחקרים רבים מצביעים על כך שככל שהגיל עולה, הסיכון שלנו לחלות בסכרת עולה גם הוא.

בנוסף, אנשים שסובלים מלחץ דם גבוה עלולים גם הם לפתח סכרת.

- פרסומת -

האם יש רק סוג אחד של סכרת?

אם אתם יודעים דבר או שניים על המחלה הזאת, בוודאי יצא לכם לשמוע שקיים יותר מסוג אחד של סכרת. לכן טבעי שתרצו לדעת על איזה סוגים מדובר ומה בכלל ההבדלים ביניהם. כדאי שתדעו: יש סכרת סוג 1 ויש סכרת סוג 2. במקרה של הסוג הראשון מדובר על מערכת החיסון שבטעות, ולא לגמרי ברור למה, תוקפת את התאים בלבלב. האחריות של אותם תאים היא לייצר אינסולין, וכתוצאה מהתקיפה הזאת הגוף למעשה לא מצליח לייצר כמות מספקת של אינסולין. כדאי לדעת: סכרת מסוג זה לרוב מתפתחת בגיל צעיר יותר ובדרך כלל ההתמודדות איתה תכלול הזרקות קבועות של אינסולין. לעומת זאת, כאשר מדברים על סכרת סוג 2 מדברים על משהו אחר לגמרי. מצד אחד זה הסוג השכיח יותר של סכרת, ומצד שני, אנחנו רואים שדווקא הסוג הזה כן תלוי בנו, כי הגורמים לו הם לרוב השמנת יתר וחוסר פעילות גופנית. כאן מדור על מצב שבו התאים בגוף הופכים להיות עמידים לאינסולין.

מה צריך לעשות אדם שיש לו סכרת

ראשית, צריך להכיר את הסימפטומים שצריכים לעורר את החשד שלנו לסוכרת. למשל: צמא מוגבר, מתן שתף תכוף, ראייה מטושטשת, עייפות בלתי מוסברת ועוד. שנית, כמובן שצריך לעבור אבחון מעמיק כדי להיות בטוחים שאכן מדובר במחלה הזאת ולא במחלות אחרות. מעבר לכל אלה, חשוב להבין שיש לא מעט שינויים שנוכל לעשות כדי לשמור על הגוף באיזון. למשל: נוכל להוריד במשקל, להפסיק לעשן וגם להיות בתנועה. בנוסף, חשוב מאוד לבצע ניטור של הסוכר כדי לדעת בכל יום איפה אנחנו עומדים ועד כמה המצב בשליטה ובאיזון או לא. בהתאם לכך אפשר לשנות את הטיפול ובצורה כזאת קל יותר לשמור על איזון.