חכמי ההלכה פסקו בענייני הימורים ומשחקי מזל שנים רבות לפני שהגיעו לעולם הימורי הטוטו והלוטו או בתי הקזינו המודרניים. למרות שעשרת הדיברות לא חיוו יחס חיובי או שלילי לגבי ההימורים, פוסקי הלכה לאורך השנים בהחלט התייחסו לכך כמו גם למשחקי מזל אחרים.
ספרדים, אשכנזים והימורים – יש הבדלים
האם יתכן ששני יהודים ימלאו לוטו או יכנסו לקזינו, אך לכל אחד יהיה רלוונטי פסק הלכה אחר? המציאות מוכיחה שזה אכן המצב. לפני שאתם שולחים טופס, בודקים תוצאות לוטו או נכנסים לקזינו, דעו שיש הבדלים מסוימים בין אשכנזים ובין ספרדים. לגבי לוטו והשתתפות בהגרלות דומות, פסיקה ספרדית נוטה לנקוט בגישה מחמירה יותר. זאת לעומת פסיקה אשכנזית נוטה יותר להקל. יחד עם זאת, לגבי הליכה לקזינו, שהיא דבר שונה לחלוטין מהשתתפות בהגרלה בדוכן הפיס, פוסקי הלכה מכל העדות קובעים כי עדיף להימנע.
הימורים וחשש גזל – ראוי להיזהר
פוסקי הלכה מסוימים סבורים כי יש בהימורים מסוגים שונים עניין של חשש גזל. אפילו כאשר מהמרים בין חברים ולכל אחד יש סיכוי שווה להרוויח או להפסיד, אין כאן הסכמה שלימה וחשיבה הגיונית. כאשר לדוגמא במשחק קלפים ישנו זוכה אחד שנוטל את ממונם של יתר המשתתפים, יש כאן סוג של גזל. המפסידים בהימור לא התכוונו בלב שלם לוותר על כספם ולכן גם אם אין כאן גזל מוחלט, יש כאן מראית עין או סוג של גזל. מי שלא רוצה לשאת על כתפיו גזילה של כספי חברו מוטב כי ימנע מכך.
הימורים במקום פרנסה – ראוי להישמר
גישה רווחת ביהדות מעלה על נס את העבודה ואת הפרנסה לטובת הבית והמשפחה. ראוי לו ליהודי שומר תורה ומצוות להביא פרנסה הביתה על בסיס יגיע כפיו. זוהי פרנסה שברכה בצידה. לעומת זאת, פרנסה שמגיעה מן ההימורים אין הברכה שורה בה. ההימורים עלולים למשוך את ליבו של המהמר עד כדי כך שהוא יזניח את פרנסתו ואף ייטול מן הפרנסה שאמורה לכלכל את בני הבית. זהו מצב לא רצוי שאפשר להיקלע אליו אפילו שלא מתוך רצון אלא מתוך אובדן שליטה ויצר הרע.
טוטו ולוטו – לא אותו הדבר
היחס של היהדות לענייני הימורים עשוי להיות תלוי נסיבות. כאשר אדם מהמר על סכומים בטלים והוא מייעד את הרווחים שיבואו לתרומות וגמילות חסדים, ניתן להתיר זאת. אולם חשוב כי ההימורים לא יתבצעו מתוך תקווה להתעשר ובמקום פרנסה קבועה. זאת ועוד, הימורי טוטו ולוטו או השתתפות בהגרלות שההכנסות מהן מהוות תרומה, אין דין זה כדין זה. בטוטו, ההימורים קשורים במשחקי כדורגל שיש עימם חילול שבת. אי לכך, הדבר הינו בגדר לאו, בכל הנסיבות. לעומת זאת, השתתפות בהגרלות מסוימות אחרות, כמשחק, במינון נאות ולא בהגזמה איננו בגדר לאו מוחלט.