בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, דן היום (רביעי) בעתירה שהגישה תנועת רגבים נגד איזור התעשיה הפיראטי הגדול בישראל, הממוקם על כ-2800 דונם של אדמות בייעוד לחקלאות סמוך לכפר קאסם, בין כביש 5 וכביש 6.
המדינה הודתה כי הוועדה המקומית של עיריית כפר קאסם, הוציאה בעבר באופן סיטונאי מאות היתרים ל"דירים חקלאיים", כאשר לדברי יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה, בכל המתחם "אין ולו כבשה אחת תמימה למצוא".
בחסות אותם היתרים מדומים, הוקמו מאות מבני תעשיה ענקיים, המשמשים שלא כדין, לאחסנה, מסחר, תעשיה ופנאי. המדינה ציינה כי הפסיקה את מתן ההיתרים הללו, וכי מאז תיקון 116 לחוק התכנון והבניה (חוק קמיניץ), היחידה הארצית לאכיפה גרמה להפסקת שימוש אסור בכ-50 מבנים, כעשרה אחוזים בלבד מכלל העסקים הפועלים במתחם, וכן חילקה קנסות מנהליים ונקטה בהליכי אכיפה נוספים.
בפתח הדיון הקרינה תנועת רגבים סרטון, המלמד כי חלק מהמבנים הוקם על שטח המיועד לפרישת תשתית הגז הלאומית. מבנים אחרים הוקמו בסמיכות מסוכנת לקווי מתח-על של חברת החשמל, וכי לא פחות מחמישה (!) חיבורים פיראטיים נפרצו מאיזור התעשיה היישר אל כביש 5 הסואן, באופן המסכן מאות אלפי נוסעים מדי יום ביומו.
תומר מעוז, סגן ראש היחידה הארצית לאכיפה, אמר: "אין עוררין שמדובר באזור תעשיה בלתי חוקי הגדול בארץ, מי שעובר בכביש 5 או 6 אי אפשר לפספס אותו, והוא אחד המתחמים שמוגדר אצלנו כ"מגה אירוע". בגלל ההיקף, יש לנו מדיניות אכיפה שהתמקדה בבניה המשבשת את התשתיות הלאומיות, קו חשמל וגז. אנחנו עושים הרבה אבל לא מספיק. יש לנו את סמכויות האכיפה שהחוק הוקצה לנו, אבל אנחנו מצפים שגופים נוספים כמו חברת חשמל, משרד התחבורה, רישוי עסקים, יגלו קצת יותר מעורבות ויאכפו במידת האפשר מה שהחוק מקנה להם".
באת כוח המדינה, עו"ד סאלי געסוס ציינה בתגובתה כי "במתחם פועלים גורמים עברייניים. ניתן להניח כי ככל שיוחלט על סגירת אחת הפרצות באמצעות מעקה, אותם גורמים עברייניים יפתחו בחזרה את החיבור באמצעות ניסור המעקה. פתיחה כזו מסוכנת ביותר למשתמשי הדרך, ולכן כל סגירה מחייבת אכיפה משטרתית לוודא שלא תפתח, וכן אכיפת רשויות החוק על בתי העסק הקיימים".
עו"ד אבי סגל מתנועת רגבים הגיב בחריפות לדברים: "המדינה משערת מה יעשו אותם עבריינים, והיא לא רוצה להסתכסך איתם. וגם המשטרה פוחדת מעבריינים, ולכן אם אפשר לפעול לידם ולהגיע איתם לשיתוף פעולה, ישתדלו לעשות זאת. זה מוכיח שהמדינה מתפרקת לחלוטין מחובותיה, משיקולים זרים של פחד מעבריינים, אבל בינתיים מי שהוא לא עבריין שהוא ציבור הנוסעים בכביש, נסכן את חייהם".
עוה"ד שי גימלשטיין שייצג את עיריית כפר קאסם, הודה כי העירייה מכניסה כ-10 מיליון שקלים בשנה מאיזור התעשיה הבלתי חוקי, וכי ישנו תכנון עתידי של נתיבי ישראל להקמת מנהרה מתחת כביש 5 כדי לפתור את הסכנה היומיומית.
השופט צבי דותן אמר כי יש הסכמה מקיר לקיר שמדובר באיזור תעשיה עצום שאיננו חוקי, אך לאור פעולות האכיפה שפירטה המדינה, הוא ממליץ לרגבים למקד את הסעד העיקרי בעתירה בהיבט התחבורתי. "בעניין התחבורתי לא ניתנו תשובות משביעות רצון על ידי המשיבים, והעניין גם כרוך בסיכון של חיי אדם".
השופט קבע כי חברת נתיבי ישראל תצורף לעתירה ותידרש לעדכן בתוך מספר שבועות "היכן עומדות התכניות שנטען שקיימות בעניין זה". רגבים תודיע בתוך שבוע האם תיענה להצעת בית המשפט.