מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 136), התשפ"ה–2024 של חברי הכנסת נעמה לזימי, בצלאל אברהם, ואליד אלהואשלה וקבוצת חברי כנסת. 33 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים. מוצע לקבוע שמפעיל חניון יגבה דמי חנייה בחניון לפי זמן חניה שיחושב לפי מספר הדקות שחנה הרכב בחניון החל משעת החניה הראשונה, ולא לפי פרקי זמן של 15 דקות החל משעת החנייה השנייה, כקבוע כיום בחוק.
בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "על פי החוק הקיים היום, מפעיל חניון מחויב לגבות דמי חניה בחניון לפי יחידות זמן של 15 דקות, אולם על שעת החניה הראשונה הוא רשאי לגבות דמי חניה שיחושבו ביחידות זמן של שעה שלמה, ולא בהתאם לזמן החניה בפועל. "כפועל יוצא של הסדר זה נגבה תשלום בעד שירות שלא ניתן בפועל, בעיקר בשעת החניה הראשונה, או שנגרמת ירידה בתחלופת כלי הרכב החונים בחניון, כיוון שאין לחונים תמריץ לפנות את מקום החניה, וכך משאב זה אינו מנוצל כראוי".
מנכ"ל חברת סנטרל פארק, עמית קדם אמר כי הצעת החוק שאושרה לא תשרת את הציבור הרחב ותוביל לפגיעה קשה בצרכנים אשר תתבטא בעליית מחירים, תביא להחמרת גילויי האלימות והבריונות בחניונים.
עמית קדם אומר כי על פי מחקרים בינלאומיים, תעריפי החנייה בישראל הם מהנמוכים בעולם – ישראל ממוקמת במקום ה-43 בעולם, על פי סקר שנערך בשנת 2022. על פי נתונים שנאספו על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת אין באף מדינה בעולם דוגמא מקבילה לגבייה על חנייה על פי דקה, לאחר שהובהר כי תוצאות מהלך זה לא יטיבו עם האזרח אלא להיפך: גביית תעריף חניה לפי דקה יביא לעליית מחירים, גילויי אלימות בחניונים, חוסר נוחות ויעילות לציבור".
על פי מסמך מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שינויים שהתקבלו בעבר בחוקי החניה הביאו לעלייה ממוצעת של 20% במחירי החניונים.
אחד הטיעונים כנגד הצעת החוק החדשה לחישוב דמי החניה עבור כל דקה הוא שמפעילי חניונים יתחילו לחייב נהגים שנכנסו לחניון והתחרטו לפני שחנו ובכך יתבטל הנוהג לפיו לא יחויב אדם שנכנס לחניון ויצא ממנו תוך מספר דקות. יתר על כן, רבים מהחניונים המציעים תעריפים אחידים ונמוכים יותר בשעות מסוימות (כגון בערב ובסופי שבוע) יבטלו את ההטבות הללו ותגרום לעליית מחירים, דבר שיפגע בציבור הרחב.
מפעילי חניונים קטנים טוענים שהתשלום לפי דקה יוביל לצורך בהתקנת מערכות בקרה ממוחשבות יקרות דבר שיגרום לעסקים קטנים להעלות מחירים או להיסגר, וכך תיווצר עליית מחירים כללית שתפגע בתחרות. פגיעה ועליית מחירים נוספת צפויה להיות למי שהתכוון לשלם במזומן, שכן עבור אלו עלות החנייה תעוגל כלפי מעלה.
ד"ר תומר גודוביץ, שנדרש, על ידי חברת סנטרל פארק, לבחון את השינוי המוצע בחוק, כתב בחוות דעת כי חוק תשלום דמי חניה לפי דקות, לא יוזיל את מחירי החניה או ימנע תשלום יתר, אלא יביא לריכוזיות בענף ובסופו של דבר גם יביא לעליה בדמי החניה שמשלם הציבור.
מסיכום חוות הדעת שערך ד"ר גודוביץ, והגיע לידי "דתילי" עולה כי תוצאות התיקון לחוק לא רק שלא יטיבו עם הציבור אלא שהדבר יביא לתוצאה הפוכה ממטרת החוק. היא תכלול עליית מחירים, עקב תוספת עלויות למפעילי החניונים, סגירת חניונים קטנים וצמצום התחרות. בנוסף, המעבר לתשלום על פי דקות יגרום לציבור החונים לחוסר יעילות ונוחות באופן ביצוע התשלום בפועל, שעלולים להביא לתסכול עד כדי גילוי אלימות. בסופו של יום חוק תשלום דמי חניה לפי דקות לא יוזיל את מחירי החניה או ימנע תשלום יתר, לא יגדיל את היצע החניה, אלא יביא לפגיעה כלכלית במפעילי החניונים, לריכוזיות בענף ובסופו של דבר גם יביא לעליה ב עלויות החניה שמשלם הציבור.
"במצב הדברים הקיים בענף לא מצאנו שיש כשל שוק שמחייב התערבות הרגולטור ואין תשלום יתר שמחייב שינוי במדיניות הגביה של התשלום עבור החניה. עדיף היה להסדיר, אם נדרש בחוק, את הנוהג המיטיב עם הציבור כמו "גרייס" עבור רבע שעת חניה ראשונה) חונה שהתחרט (ו"גרייס" דומה של עד עשר דקות, עבור הזמן ממועד התשלום ועד היציאה מהחניון (כפי שקיים בתשלום במכונות תשלום שבחניון)", כותב ד"ר גודוביץ.