לרגל חג הפסח, מפרסם ארגון Jgive את דוח הנתינה וקובע: כך נראה הפרופיל של התורם הישראלי

כמה הישראלי תורם בממוצע, מה "פרופיל" התורם הישראלי, למי הוא תורם ומתי? כל התשובות בדו"ח הנתינה של ארגון Jgive  

פסח, או בשמו המקביל "עונת התרומות", עוד רגע כאן ועמותות רבות מתחרות על הכיס של התורם הישראלי. במיוחד לרגל החג, מפרסם ארגון Jgive את דו"ח הנתינה המקיף שעושה סדר בכל תחום הפילנתרופיה העממית בישראל.

אביעד ברטוב 15/04/2019

(צילום: Pixabay)

ockquote>ארגון Jgive, המאגד תחתיו מעל ל-700 עמותות בכלל תחומי הפעילות ומאפשר להם לגייס תרומות דרך פלטפורמה דיגיטלית מתקדמת, מציג את דו"ח הנתינה אשר ממפה את תחום הפילנתרופיה העממית בישראל. 
הדו"ח מורכב מנתונים שנאספו ע"י מחלקת המחקר של Jgive והם כוללים דו"חות של הלמ"ס, דו"חות של בנק ישראל, מחקרים אקדמיים שונים בתחום הפילנתרופיה וכן סקר בקרב תורמים המקיף ביותר שנעשה עד כה בתחום הנתינה והתרומות בישראל, בו השתתפו 2876 נשאלים, אשר תרמו לעמותה או פרויקט חברתי בשנה האחרונה.
כבר תרמת?סך התרומות הקטנות (עד 2,000 ₪ בשנה) בישראל מסתכם בכ-1.85 מיליארד ₪ בשנה. אך למרות הסכום הגבוה, רוב התורמים אינם עושים זאת באופן אקטיבי, אלא רק כאשר נתבקשו לכך באופן ספונטני ולא באופן יזום. ע"פ מחקר של אונ' ת"א רק 30% מהתורמים יזמו את תרומתם ואילו ע"פ סקר Jgive מחצית מהנשאלים תורמים באופן פאסיבי. למעשה, מרבית הישראלים שתורמים לפני החגים, עושים זאת כי פנו אליהם. 
כמה הישראלים נותנים? ע"פ הדו"ח, 45% הישראלים תורמים בממוצע עד 100 ש"ח בכל תרומה בודדת, 34% תורמים בין 100 ל-200 ש"ח, 9% תורמים בין 200-300 ש"ח, 11% תורמים בין 300 ל-1000 ש"ח ואילו רק אחוז אחד בודד תורם מעל ל-1000 ש"ח.  
רוב התורמים (37%), אינם תורמים פעם אחת בלבד בשנה והם מבצעים תרומה בין פעמיים לחמש פעמים בשנה. מיד אחריהם, כמעט שליש (29%) תורמים מעל 12 פעמים בשנה, מה שמצביע על תרומה חודשית קבועה לצד תרומות מזדמנות נוספות בחגים, מועדים מיוחדים או כאשר ישנו קמפיין גיוס שמגיע אליהם והם תורמים למטרתו. רבע (26%) תורמים בין 5 ל-12 פעמים בשנה ואילו רק 8% תורמים רק פעם בשנה.
למי הישראלים תורמים? ארבעת התחומים המובילים מבחינת העדפה ותרומה הינם תחום הבריאות, אנשים עם מוגבלויות, רווחה ונוער בסיכון. אחריהם מגיעים תחומי החינוך והיהדות ולאחר מכן בסדר יורד ממוקמים התחומים ניצולי שואה, קשישים, ציונות, צה"ל וכוחות הביטחון, הגנת הסביבה ובע"ח, קהילות וזכויות אדם. עוד עולה מהדו"ח כי שלושת התחומים המובילים אליהם תורם הציבור החילוני הנם בריאות, מוגבלות ונוער בסיכון ולעומתם הציבור הדתי תורם לתחומי הרווחה, יהדות ובריאות.  

איך "נראה" התורם הישראלי? התורם הישראלי הממוצע הינו צעיר בין הגילים 25-45 (66%), אשר תורם במיוחד בחגים (63%), וכאמור תורם בד"כ באופן ספונטני ולא מתוכנן. כמו כן, מבחינת "התנהגות התורם", 68% מהתורמים מציינים כי הם תורמים לעמותה אחת בלבד במועד התרומה ואילו 32 אחוזים מציינים כי הם תורמים ליותר מעמותה אחת.
שקוף זה הצבע הכי יפה! עניין השקיפות משחק תפקיד מכריע עבור התורמים טרם החלטתם לתרום, וכששואלים מה חשוב לדעת לפני שבוחרים לתרום לעמותה מסוימת, מרבית התורמים (53%) מציינים כי חשוב להם לדעת, לפני שהם בוחרים לתרום לעמותה, מהם משכורות העובדים, 40% מתעניינים בפרופיל בעלי העניין המרכזיים בעמותה, 37% מבקשים לדעת מהם מקורות ההכנסה העיקריים של העמותה, 34% מתעניינים בגודל העמותה (מס' עובדים ומתנדבים), ו-32% מחפשים את מספר הפרויקטים שמוציאה העמותה לפועל. כמו כן, 58% מהתורמים מעדיפים לתרום לפרויקט ספציפי של עמותה ולא לעמותה באופן כללי.