העולם מחכה מעבר לפינה

כלכלת ישראל נשענה כמעט מיומה הראשון על יצוא סוגים שונים של מוצרים ושירותים. עם זאת, מעניין לראות כיצד הכל התחיל ומה צופן העתיד לאחד הענפים המרתקים והחזקים במדינה.

עמית קליין ו27/09/2018

(צילום: pexels)

העברת סחורות ושירותים ממדינה אחת לאחרת מלווה את האנושות כבר אלפי שנים בדרכים שונות. עם זאת, אין ספק שכיום העולם הפך להיות כפר גלובאלי קטן יותר והאינטרנט מאפשר כמעט לכל אחד להגשים חלום ולהפוך לסוחר בינלאומי. בתוך כך, גם מדינות צעירות יחסית מבצעות את ההתאמות הנדרשות ואת זה אפשר לראות היטב במקרה הייחודי של ישראל.

נכון להיום מקיימת ישראל קשרי מסחר עם ארצות הברית, האיחוד האירופי ומדינות אסיה בהיקף של מיליארדי דולרים בשנה. קשרי מסחר על בסיס יצוא בלבד עומדים למשל על 33.7 מיליארד דולר, בעוד היבוא מגיע לסכום מצטבר של 40.5 מיליארד דולר. מצד שני, זה לא תמיד היה ככה.

איך התחלנו לייצא?

בשנת 1951 סבלה ישראל ממשבר חריף במאזן התשלומים ומהחרפה קיצונית של הגירעון המסחרי. בלי להיכנס לסיבות, נציין רק שאחת הדרכים לייצב את הפיחות בלירה הישראלית הייתה לעודד את היצוא ולמתן את היבוא. במקביל, בוטל חלק גדול מהפיקוח והקיצוב וצומצם האשראי הבנקאי. תכנית ההבראה הזו הצליחה והביאה להקמת מפעלים שייצרו מוצרים וניצלו את אוצרות הטבע.

מאז ועד היום יש כמעט כל הזמן צמיחה ביצוא הסחורות והשירותים מישראל לעולם. זה קורה על אף שישראל לא מקיימת קשרי מסחר בינלאומי רשמיים עם שכנותיה, מלבד מצרים וירדן, וגם במדינות כאלה זה קורה בהיקף מוגבל. יתרה על כך, לישראל אין את הפריבילגיה של שילוח בינלאומי באמצעות היבשה והיא משתמשת רק בנתיבים ימיים ואוויריים.

כך השתנו המוצרים המיוצאים

כמובן שגם אופי היצוא עצמו השתנה ככל שהמדינה גדלה, התחזקה וצמחה. בשנים הראשונות רוב היצוא הגיע מהתוצרת החקלאית וישראל הייתה מזוהה בעיקר עם תפוזים ועגבניות, בעוד לקראת סוף המאה ה-20 כבר הגיעו התרופות והדלקים. בעשור האחרון החלו תוצרי הייטק לשנות את מאזן הכוחות בעולם וכל זה עוד לפני שדיברנו על אמצעי לחימה ומערכות נשק.

חשוב לציין שלא תמיד נוח לחברות ישראליות לייצא לרחבי העולם וזאת מסיבות פוליטיות, דתיות, רגולטוריות ותרבותיות. המדינה מנסה לעזור בכך בדרכים שונות, אך יש אחריות מסוימת שמוטלת על הסוחרים. הדבר החשוב הוא להכיר את מפת המסחר הבינלאומי ולהמשיך לנצל את היתרונות היחסיים של ישראל לעומת מדינות מערביות אחרות.

כמו כן, בשנים האחרונות ישנו חרם על ישראל מצד תנועת ה-BDS ובהיעדר אופק משמעותי כלשהו הוא לא צפוי להיפסק, ואולי אפילו להתגבר. על אף שיש מותגים מצליחים בעולם ובהם "סבון של פעם" או אפילו סניפי רשת "ארומה" שהגיעו עד ניו יורק, לסוחרים הישראלים אין ברירה אלא לבצע את ההתאמות הנדרשות.

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

    לא קיימות תגובות לכתבה.

Fatal error: Call to undefined function: json_decode() in /home/virtual/datili/public_html/main/functions.php on line 49