מיגון מבנים בירושלים מפני רעידות אדמה

(צילום: עמיעד טאוב)

אם אתם מתגוררים בירושלים במבנה אשר הוקם לפני שנת 1980, יכול מאוד להיות שאתם מתגוררים במבנה שאינו ממוגן מפני רעידות אדמה. אם אכן כך הדבר, כדאי מאוד שתתחילו לברר אודות יישום תמ"א 38 בירושלים. מה זה אומר בדיוק ומה הקשר של פינוי בינוי בירושלים לעניין? את כל התשובות תמצאו כאן.

עידן הראל 27/08/2017

מה זה בדיוק תמ"א 38?

מדובר בתוכנית מתאר ארצית אשר מטרתה היא לחזק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה. פעולה זו נדרשת מכיוון שהרוב המוחלט של המבנים אשר הוקמו לפני שנת 1980 אינם עומדים בתקנים של מיגון מפני רעידות אדמה, ובעצם – נמצאים בסכנת קריסה. מכיוון שהדבר מסכן מאוד את הדיירים המתגוררים במבנים אלה, החליטה המדינה לבצע פעולה גורפת למען חיזוק המבנים האמורים. לתוכנית החיזוק ניתן שם – תמ"א 38, ולפיה נשכר קבלן מסוים לביצוע עבודות חיזוק המבנים, הוא מקבל בתמורה לעבודתו זכויות בנייה במבנה והדיירים, שבינתיים מפונים מהמקום עד לסיום העבודות – מקבלים פיצוי בצורת תוספת מעלית, הרחבת שטח של הדירה ועוד.

במקרה בו מבצעים בדיקה יסודית של המבנה ומגלים כי הוא אינו חזק מספיק ו/או כי הוא אינו משתלב בצורה טובה עם המראה הארכיטקטוני של העיר – מחליטים לבצע תהליך אחר: פינוי בינוי.

מהו תהליך פינוי בינוי?

- פרסומת -

מדובר במצב שבו משרד השיכון מחליט שעל מנת לשפר הן את מיגון הדיירים באזור מסוים והן את מראה פני השטח – צריך להרוס מבנים קיימים ולהקים במקומם מבנים חדשים. ההחלטות מתייחסות בדרך כלל למבנים הנמצאים באזורים דלילים יחסית מבחינה חברתית וכלכלית, כאשר במקומם מתכוונים להקים מבנים גבוהים יותר, חזקים יותר, מודרניים יותר ובעלי תשתיות הרבה יותר טובות. מכיוון שתהליך מורכב כמו פינוי בינוי כרוך, כמובן, בפינוי מוחלט של דיירי המבנה, הרי שהם זוכים לקבל דיור חלופי ללא עלות לכל תקופת העבודות והם גם נהנים מהיכולת לקבל על הדירה שלהם הרבה יותר מהמחיר ששילמו עליה בעבר. הטבות אלה הופכות הרבה פעמים את הנושא של פינוי בינוי בירושלים ובכלל לכדאי, וברוב הפעמים פרויקט כזה מניב תוצאות יפות וגורם לכך שכל הצדדים מרוצים.

על מנת לעבור תהליכים כמו תמ"א 38 בירושלים וכמו פינוי בינוי בירושלים בצורה כמה שיותר חלקה ועם כמה שפחות סיכונים וטעויות, חשוב מאוד לקבל את הסכמתם של מרבית הדיירים להתחיל בפרויקט כזה. כמו כן, חשוב מאוד לוודא שהקבלן שמבצע את העבודה הוא כזה שמודע בדיוק לתמורה שיקבל בגין ביצוע עבודה כזאת וכדאי מאוד גם לסכם בצורה מאוד ברורה את כל מה שקשור לטיוב המבנה במסגרת העבודה. כך למשל, אם מחליטים שבמסגרת עבודותיו הקבלן יוסיף למבנה שתי קומות, אם מחליטים שבסיום העבודה תהיה מעלית בבניין או אם מחליטים שגם המרפסות יורחבו, גם תהיה תוספת של מעלית וגם יתווספו למבנה שתי קומות – צריך להיות בטוחים שהכל אלה הם חלק בלתי נפרד מחוזה ההעסקה.

לסיכום: תמ"א 38 בירושלים, כמו גם פינוי בינוי בירושלים ובכלל – הם תהליכים מורכבים אשר כדאי מאוד שיהיו מלווים על ידי גורמים מקצועיים. יש היום הלא מעט יזמים וקבלנים שעוסקים בתחומים אלה, כך שאם יש לכם המלצות על קבלן המתמחה בתחום – כדאי להוסיף אותו לרשימת אנשי המקצוע האיכותיים. בכל מקרה – כדאי מאוד לנהל את הפרויקט בצורה מקצועית ושקולה, על מנת להשיג מבנה חדיש שערך דירותיו הרבה יותר גבוה מזה שהיה. בהצלחה.