93% מנבחני 5 יחידות תנ"ך מהחינוך הדתי

בדיון ועדת המדע שעסק בעתיד מדעי הרוח באקדמיה, הוצג כי בתקופה זו ירד בשליש מספר נבחני 5 יח' היסטוריה, 93% מנבחני 5 יחידות תנ"ך מהחינוך הדתי. באקדמיה נרשמה ירידה של 13% במספר בוגרי לימודי מדעי הרוח מאז 2008. ח"כ מנואל טרכטנברג: "אנחנו מגדלים דורות נכים מבחינה אינטלקטואלית"

עמי שרון ו12/07/2017

(צילום: עמיעד טאוב)

ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה היום (ד') בנושא 'עתיד לימודי מדעי הרוח במערך ההשכלה הגבוהה בישראל'. אתי וייסבלאי, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת הציגה מסמך שחיברה לקראת הדיון: מספר הנבחנים בספרות ברמה של 5 יחידיות לימוד בחינוך העברי הצטמצם ב-20 שנה האחרונות ביותר מחצי, ב-2016 אלה היוו רק 3% מתלמידי החינוך העברי, ב-5 יחידות היסטוריה הייתה ירידה של שליש בתקופה זו, והנבחנים היוו ב-2016 רק 2% מהתלמידים בחינוך העברי. ב-5 יחידות תנ"ך נרשמה עלייה אך 93 אחוז מהנבחנים הינם בחינוך הדתי ונרשם צמצום בתוך כלל הנבחנים. בקרב הסטודנטים נרשמה ב-8 השנים האחרונות ירידה של 13% בבוגרי לימודי מדעי הרוח באוניברסיטאות וירידה של 15% מקרב מקבל תואר ראשון בתחום זה. במקביל נרשם שיפור קל בשנתיים האחרונות באקדמיה.

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ פרופסור מנואל טרכטנברג: "זו תמונה קודרת וחשוב שהנתונים יהיו לפנינו. לתפיסתי המערכת עדיין מאוד שמרנית ומאוד איטית. אני רואה פוטנציאל אדיר, העניין והחשיבות של מדעי הרוח בחברה שלנו הוא פי כמה מבעבר, אך אל מול הצורך האדיר הזה היה תהליך של הסתגרות ולא של פתיחה ושל חיבוק. עם הדיגיטציה אתה יכול לפנות אל רבים אך יש שמרנות בעניין זה ואני רוצה שהדברים הללו ישולבו בדיון. זה לא רק עניין של תקציבים, אם יהיו התפתחויות ותוכניות עדכניות יהיה גם כסף". ח"כ דב חנין: "בלי רוח אין עתיד בכלל לחברה. זה חיוני לנו כחברה בכלל ובאופן כללי לאקדמיה. אני מתייחס בדאגה גדולה למסר של שר החינוך שמתמטיקה בראש. אני לא מסכים שמתמטיקה היא המקצוע הקשה והיוקרתי ביותר, זה מסר בעייתי בכל הרמות. גם באקדמיה יש מגמה של הבלטה של מדעים מדויקים על חשבון מדעי הרוח והחברה. יש לשנות זאת. השאלה שלי היא - מה העדיפות אם בכלל שניתנת למדעי הרוח גם באקדמיה".

 פרופ' צבי הכהן, רקטור אוניברסיטת בן גוריון: "מדעי הרוח נתפסים בציבור כמשהו שאין בו עבודה אחרי הלימודים, כמשהו לא ממשי, לא ריאלי. הלחץ הסביבתי הוא שעדיף ללמוד משהו אחר. צריך להסביר לציבור שהעולם הולך ומשתנה, יש מספר רב של מחקרים על מקצועות שהולכים להעלם מהעולם בעקבות הדיגיטציה, בקצב שלא נראה עד היום. פה דווקא מדעי הרוח יכולים לתת משהו שמקצועות אחרים לא יכולים לתת - כלים לחשיבה קריטית, ביקורתית, אלה כלים שהולכים אתך לאורך כל הדרך, לא משנה מה אתה עושה. לצד כך יש גם להגביר ההיצע התעסוקתי ואת פתיחת החוגים המשולבים למדעים מדויקים בשילוב מדעי הרוח".

 יוסי שיין, יו"ר הוועדה של מדעי הרוח בות"ת: "הוועדה פועלת להעלאת קרנם של מדעי הרוח בישראל, תרבותית ואקדמית. בתוך כך - שילוב רחב יותר בין מדעי הרוח לחלקים אחרים של הקמפוס בהם לימודי המדעים, דרך תוכנית לשילוב סטודנטים מצטיינים בלימודי הרוח. לצד כך גם חיבור מרמת התיכונים עם לימודי הרוח באקדמיה, בדומה לכך שאחוזים גבוהים ממסיימי תואר במתמטיקה הם תיכוניסטים. במסגרת המשאבים - מדובר על 150 מיליון ש"ח על פני 5 שנים".

פרופסור שי לביא, ראש מכון ואן ליר: "מדעי הרוח חשובים לא רק לפקולטות למדעי הרוח. הפקולטות למדעי הרוח צריכות לחשוב מה זה אומר מדעי הרוח בעולם גלובלי וטכנולוגי. זה מצריך קורסים מחודשים ומחשבה מחודשת - מה זה אומר לנו כאן ועכשיו". פרופסור דרור ורמן, דיקן הפקולטה למדעי הרוח, האונ' העברית: "שמועת המשבר היא מוגזמת. אנחנו בעשור טוב. מספרי התלמידים ירדו בעיקר בעבר. מטריד אותי הדימוי הציבורי ובתקשורת, אי אפשר לראות כותרת הקשורה למדעי הרוח בלי המילה "משבר". הדימוי הציבורי בשפל. לצד כך אנחנו מקבלים היום תלמידים צמאי דעת אך בורים. חסר להם המון ידע בסיסי - יכולת כתיבה, דברים שהשקיעו בהם הרבה בעבר בבתי הספר".

 אורנה כץ אתר, מנהלת תחום היסטוריה, משרד החינוך: "אנחנו משתדלים לרענן את תוכניות הלימודים שלנו, לעודד תלמידים להתשלב במגמות היסטוריה, ספרות וכד'. יש תקצוב שמעביר המשרד לבתי ספר שפותחים מגמות חדשות בתחום, יש גם שינוי באופן הלימוד, עידוד חשיבה, תוכניות שמעודדות שימוש בפדגוגיה דיגיטלית בתחומים אלה". פרופ' אלכסנדר בלאיי, המדען הראשי, משרד המדע: "בעיני הרחבת האופקים של הסטודנטים בכל המסלולים בקורסים במדעי הרוח הרבה יותר חשוב מאוד סטודנטים בחוגים למדעי הרוח. אני לא רואה בעיה במסלולים משולבים, מסלולי מצוינות. החל משנת 2019 נכניס יותר את מדעי הרוח להקצאה התקציבית שלנו, כבר היום 32 מיליון ש"ח מהקולות הקוראים כולל הבינ"ל הינם במדעי הרוח".

 יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "נקיים דיון מעקב במושב החורף נזמן דיון מעקב. נבחן את יישום הדברים שהוצגו, יש כוונות טובות, יש הבנה של הסוגיות, יש דאגה אמתית בחלקה אך אין תעוזה, אין את הדחף לעשות ולהביא תוצאות. אין סיבה שבשנה הקרובה לא תהייה פריצת דרך לפחות בחלק מהפעולות שהוצגו. בנוסף אני מציע שכמו שסטודנט לא יכול לסיים תואר בלי רמה מסוימת של אנגלית, כך הוא יסיים ללא משהו מינימלי של היסטוריה ותרבות. זו נכות אינטלקטואלית וזו נכות בעולם התעסוקתי. אנחנו מגדלים דורות נכים מבחינה אינטלקטואלית. התקציב לא יהיה מגבלה".

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

    לא קיימות תגובות לכתבה.
יום ה', כ"ה אב התשע"ז 17.08.2017
פרשת ראה
כניסה: 18:39 | יציאה: 20:08
הצטרף לרשימת התפוצה
אירועי המגזר
<אוגוסט, 2017>
אבגדהוש
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

כל הזכויות שמורות ל''עט תקשורת'' | מי אנחנו | כתבו לנו | פרסמו אצלנו | נבנה ועוצב ע"י מקומונטים בע"מ | אחסון ע"י HTTP | הפוך לדף הבית | RSS