המכרז הבא יכול להיות בידיים שלך

הגשת מכרזים הינה הזדמנות עסקית חשובה ומשמעותית לעסק. היצע המכרזים הינו רחב ויכול להיות אטרקטיבי עבור עסק קטן ובינוני בכך שהוא מייצר עבורו יציבות כלכלית לתקופה ממושכת.

לבנת קיזנר ו08/05/2017

(צילום: עמיעד טאוב)

בשל כך, בעלי עסקים רבים השכילו להבין בשנים האחרונות שאיתור מכרזים בתחום עיסוקם הינו מכרה זהב אשר ניתן להפיק ממנו רווחים עצומים. מאידך, עולם המכרזים הינו תחום שבו מחירה של כל טעות עלול לגרום להפסד המכרז או פסילת הצעה שהושקעו בה זמן, כסף ומאמץ רב.

חשוב לזכור שרוב הגופים הציבוריים בארץ מחויבים על פי חוק לרכוש שירותים וסחורות באמצעות מכרזים ולכן היצע המכרזים בישראל הינו אטרקטיבי ומגוון. בנוסף, יש לקחת בחשבון שההשתתפות במכרז מחייבת לעיתים את העסק לעלות מדרגה בתחומים כמו היקפי הפעילות העסקית, סוגי הלקוחות, היכרות עם הענף והמתחרים, וזיהוי נישות עם יתרון תחרותי לעסק.

עסקים קטנים ובינוניים רבים נמנעים מהגשת מכרזים וזאת בשל התפיסה הרווחת כי מכרזים מיועדים לחברות גדולות או שהם 'תפורים מראש' לספק כזה או אחר, ולכן מלכתחילה הם לא טורחים בכלל לאתר מכרזים הרלוונטיים לענף בו הם פועלים, וחבל. גם אם בעל העסק לא פנוי לאיתור מכרזים רלוונטיים, מומלץ להיות מנוי על מאגרי מכרזים, כמו המאגר של מרכז המידע בלשכת המסחר ת"א, אשר מעדכן בשוטף את קהל לקוחותיו אודות המכרזים המפורסמים מדי יום בתחומי פעילותם.

סיבה נוספת בגינה לא ניגשים למכרזים היא חוסר הידיעה כיצד להגיש הצעה. במקרה זה, מומלץ להסתייע בשירותיו של יועץ חיצוני אשר יגיש את המכרז עבור העסק ויתוגמל על בסיס הצלחה; קרי, רק במידה והעסק זכה במכרז יקבל היועץ אחוז מסוים מסך ההכנסות העתידיות שישולמו.

אז מה חשוב לדעת לפני שמחליטים לגשת למכרז?

בישראל ישנם שלושה סוגי מכרזים עיקריים:

•·      מכרז פומבי - פניה לקבלת הצעות באמצעות פרסום המכרז בתקשורת;

•·      מכרז סגור - פניה לקבלת הצעות מחיר מספקים ספציפיים;

•·      מכרז דו-שלבי - מכרז שבו המגישים עוברים שני שלבים: בשלב הראשון נבחנת עמידת המשתתפים בתנאי הסף שהוגדרו ובשלב השני נכנסים לעניין הכספי.  

לפני שמתחילים במלאכת התמחור, יש לוודא שהעסק עומד בתנאי הסף של המכרז.

לאחר מכן כדאי לבדוק את הכדאיות הכלכלית לעסק. הפיתוי להציע הצעות זולות על מנת לזכות במכרז מוביל לא פעם ספקים להצעת מחיר שאינו רווחי עבורם, ובסופו של דבר כדי לעמוד בהתחייבויות מול הלקוח הם עלולים לספוג נזק כלכלי ותדמיתי.

חשוב לזכור כי במכרזים המחיר אינו חזות הכול! יש להקדיש תשומת לב להגשת ההצעה בדיוק על פי תנאי המכרז תוך הבנת כל הפרטים הנדרשים.

לאחר פרסום התוצאות, אם בית העסק זכה במכרז - ברכות! אך לא לרתום את העגלה לפני הסוסים ולחכות להזמנת רכש מסודרת מהגוף המזמין ובכך להימנע בבעיות תקציביות העלולות להיווצר אחרי הזכייה ולמשוך את תחילת העבודה.

אם בית העסק לא זכה במכרז, לא להרים ידיים - ניתן ללמוד מכך שיעור עסקי חשוב. כדאי לבקש ממגיש המכרז לעיין בהצעת הזוכה ובפרוטוקולים של דיוני הוועדה ולהסיק מכך מסקנות להגשה הבאה.

בהצלחה !

**הכותבת היא מנהלת המכללה העסקית של לשכת המסחר ת"א והמרכז.  המכללה העסקית, עם מעל  40 שנות ניסיון, מציעה מגוון רחב של קורסי מקצוע והעשרה  בתחום : ניהול כללי  , יעוץ עסקי , ניהול פרויקטים , סחר בינ"ל, רכש ולוגיסטיקה , שיווק ומכירות , חשבונאות וכספים והפקת אירועים .

 

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

    לא קיימות תגובות לכתבה.
יום ו', כ"ז כסלו התשע"ח 15.12.2017
פרשת מקץ
כניסה: 15:57 | יציאה: 00:00
הצטרף לרשימת התפוצה
אירועי המגזר
<יולי, 2017>
אבגדהוש
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 

כל הזכויות שמורות ל''עט תקשורת'' | מי אנחנו | כתבו לנו | פרסמו אצלנו | תרבוש-פורטל תרבות ונופש למגזר הדתי | מדינט-פורטל בריאות ורווחה| הפוך לדף הבית | RSS