מכללת תלפיות : יום עיון אקדמי לאהבת השפה העברית

פרופסור רקובר בכנס של מכללת תלפיות (צילום: דוברות מכללת תלפיות)

משפת הנוער בעידן "כוכב נולד" ועד חינוך לאור השפה העברית. יום עיון אקדמי אקטואלי בנושא "לשון לימודים" התקיים במכללת תלפיות בהשתתפות: ד"ר צביה ולדן, רוביק רוזנטל ומרצים בכירים ממכללת תלפיות ומרחבי הארץ.

עמי שרון 23/03/2017

הכינוס האקדמי התקיים כחלק מסדרת אירועים לציון 80 שנות חינוך והכשרת מורים במכללת תלפיות.

המושב הראשון עסק בנושא "נוירו-לינגויסטיקה". חתן פרס ישראל ונשיא המכללה פרופ' נחום רקובר סקר את ההקשר המקראי ליום העיון ואמר כי :"הלשון משמשת ככלי המרכזי הן להבעת מחשבה והן לסינון מחשבות". עוד נשאו דברים פרופ' אורה שורצולד מאוני' בר אילן ופרופ' יוסף גרודוינסקי מהאוניברסיטה העברית.

- פרסומת -

את יום העיון הנחתה דיקאן הסטודנטים במכללת תלפיות אשרה דויטש שאמרה:"גדול כוחה של השפה העברית שכל מקצועות ההתמחות נזקקים לה. במכללה אנחנו מכשירים מורים ומורות לאנגלית, מתמטיקה, מדעים ועוד… כל התמחות והייחוד שלה אבל השפה הכתובה והדבורה שותפה לכולם ואך טבעי הוא, להקדיש את ההתכנסות המרכזית לציון 80 שנות כינונה של המכללה, למקומה של השפה בתהליך הכשרת המורים לעיצוב לשונו וממילא של דור העתיד". הוסיפה דויטש.

מיצב קליגרפיה של "מימדים חזותיים בשפה העברית" (צילום: דוברות מכללת תלפיות)

לאחר מכן, נחנך מיצב קליגרפיה של "מימדים חזותיים בשפה העברית" של המסלול לאמנות במכללה בראשות ד"ר מתי פישר שיחד עם ד"ר דליהרות הלפרין הציגו את עבודות הסטודנטיות.

המושב השני בהנחיית פרופ' אהרן מונדשיין ממכללת תלפיות עסק בנושא החינוך לשפה והכשרת מורים. פרופ' צביה ולדן מאוני' בן גוריון העבירה הרצאה בנושא לשון בגיל הרך וד"ר ניסן נצר הסביר כיצד ניתן למנוע שיבושי לשון נפוצים. פרופ' מונדשיין, התייחס לשם הכנס:"לשון לימודים" ביטוי השאול מהכתוב בישעיה :"ה' נתן לשון לימודים, תוך שהוא תוהה האם לאור מצב הלשון היום ראוי לומר: "ה' נתן ה'לקח"… וכי זהו תפקידם של המורים.

מוריה טלמור מהחוג לחינוך במכללת תלפיות אמרה:"אחת הדרכים לחבב את השפה היא ה"פואטרי סלאם". כשהמורים יאהבו את השפה גם התלמידים יאהבו".

יום העיון הסתיים במושב בנושא "בלשנות חברתית" בהנחיית ד"ר אביגיל צברי, ראש רשות המחקר במכללה אשר הציגה מהי בלשנות חברתית והסבירה את ההשפעה שיש לגורמים חברתיים על השפה. ודבריה הובילו להרצאתו של ד"ר רוביק רוזנטל שהתמקד בשפת בני הנוער הנעה בין "שפת הפקאצות ל"כוכב נולד" .

סיכם את יום העיון ראש המכללה בני בהגון שהודה למארגנים וציין כי:"יום העיון הינו תוצר של הרף האקדמי הגבוה עליו מקפיד סגל המרצים במכללת תלפיות, השתתפותם של המרצים הבכירים בישראל בכנס שיזמנו הינה אות למעמדה האקדמי של המכללה ולשם הטוב לה היא זוכה בקרב עמיתינו לאקדמיה ברחבי הארץ".