מאות פלשו לדירות במודיעין עילית

מידע על קשיי נזילות של חברת הבנייה "חפציבה" גרם למאות רוכשים לפלוש אל דירותיהם. ברקע עומד צו הבג"צ שמונע המשך בניה או איכלוס של הבתים.

מנחם בנטוב 05/08/2007

בעקבות מידע שהופץ ביום רביעי האחרון על קריסתה של חברת הבניה "חפציבה", פלשו מאות רוכשים בפרוייקט החברה שבמודיעין עילית, לדירותיהם שבנייתן טרם הסתיימה.

החל מחצות יום רביעי, ובמהלך יום חמישי הגיעו הרוכשים מלווים בפורצים, החליפו את המנעולים והתמקמו עם שקי שינה בדירות הריקות. עובד בכיר של החברה ניסה להתאבד ופונה במצב בינוני לבית החולים.

- פרסומת -

הפלישה לבתים נעשתה בשכונה שאת בנייתה הקפיא צו בג"צ לפני כשנה וחצי. הקפאת הבניה ומניעת האיכלוס של השכונה שנמצאת בין קרית ספר לכפר בילעין, נעשתה לאחר חשיפת דרך התנהלות כל הגורמים המעורבים ברכישת הקרקע והבניה.

בין היתר נטען כי היתרי הבניה שניתנו על ידי הרשות המקומית, היו בלתי חוקיים וכי הקרקע עליה בנויה השכונה היא אדמה פרטית של תושבי בילעין אשר נגזלה מהם כדי ליצור עובדות בשטח. לכל הטענות הובאו הוכחות שבגינן הוציא בית המשפט את הצו.

קבוצת חפציבה של מרדכי ובועז יונה מירושלים, היא היזם המרכזי בפרוייקט שבמודיעין עילית. כאמור ביום רביעי בערב נפוצה בציבור החרדי שמועה כי החברה נקלעה לקשיים כלכליים.

אנשים נשלחו למשרדים של החברה בירושלים והתברר שהם מרוקנים. בעקבות זאת החליטו הרוכשים שהם לא רוצים לאבד את הדירות שלהם, והגיעו עם מזרנים, ריהוט, אוכל וציוד אחר. היו מי שהגיעו ישירות במוניות, העיקר שהדירה לא תאבד.

חובות חפציבה ללא אג"ח המוערך רק הוא בכ-300 מיליון שקל, מסתכמים ב-800 מיליון שקל. בדניה סיבוס מעריכים כי חלקה בחוב הוא של כ-30 מיליון שקל.

עפ"י הערכת "גלובס", כ-460 מיליון שקל מתוך החוב הוא לספקים. גם עסקת הרכישה של חברת "אלקטרה" של משפחת זלקינד על הסכם לרכישת השליטה בחברה באמצעות 90% ממניות חפציבה דיור, בוטלה. במסגרת העסקה שרק לפני כשבוע וחצי פורסמה ברבים, היקף חשיפתה של אלקטרה לחובות הקבוצה נאמדות בכ-170 מיליון שקל.

את הפרויקט במודיעין עילית, הכולל 450 דירות, רובן בנות 3 חדרים, במבנים של 5-6 קומות. יזמה עמותת "בניין שלם", של מפלגת דגל התורה. חברת חפציבה היתה הקבלן המבצע, והחלה לבנות את הפרויקט בשנת 2003.

רוכשי הדירות, רובם חרדים מישובים חרדיים צפופים, כמו בני ברק, רכשו את הדירות תמורת כ-100 אלף דולר, ומצאו עצמם מול שוקת שבורה כאשר אינם יכולים לאכלס את הדירות בשל צו הבג"צ.

התאגדות , ביוזמתו של עופר רפפורט מרוכשי הדירות של "חפציבה", נועדה להבטיח את זכויות הקונים. רפפורט : " נראה כי הבעיה הינה ברמה הארצית, בכל מקרה מתוך אחראיות אישית, מוקמת קבוצה על מנת להבטיח את זכויותיהם של הרוכשים. בשעות האחרונות הצטרפו עשרות אנשים ואנו מצפים שתוך מספר ימים נגבש את כל 4000 בעלי הדירות". כחלק מהקמת הקבוצה מתבקשים הרוכשים, מכל אתרי חפציבה בארץ, למלא טופס עם פרטיהם על מנת שתוכל להתגבש קבוצת כח ושמירה על האינטרסים של הרוכשים.

את הטופס ניתן למצא באתר http://www.livepr.co.il/HomePage.aspx או לשלוח מייל ל opherr@zahav.net.il עם פרטים אישיים כגון שם, מייל ומספר סלולרי.