רוב הציבור רוצה כסף מזומן ולא תווי קניה

לקראת החגים הרבה מהעובדים במשק יקבלו תווי קניה כ"שי לחג". מסקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות דרך גיאוקרטוגרפיה בספטמבר 2007, עלה כי - 47% מציבור מקבל תווי קנייה כמתנה לחג. על אף שנטען כי התופעה הצטמצמה, עדיין מדובר במספר גדול מאוד. מהסקר עלה כי כ- 63% ממקבלי השי, היו מעדיפים לקבל כסף מזומן באותו השווי במקום התלושים.

עטרת זרביב ו15/09/2011

(צילום: עמיעד טאוב)

לקבל תווי קנייה זה אולי נחמד. אבל מתברר שלמרבית התווים יש לא מעט מגבלות, שהופכות אותם לפחות אטרקטיביים לחלק גדול מהציבור. בחלק מהתווים  100 שקלים אינם תמיד מאה שקלים. ישנן רשתות שמכבדות את התו   בפחות מערכו. הדבר בולט בעיקר ברשתות המוזלות של הרשתות, שדווקא בהן התו מכובד בערך נמוך יותר - מה שמפחית את הכדאיות.

 ישנם צרכנים שלא נוהגים לרכוש ברשתות להן ניתן התו או שהרשת לא נמצאת קרוב אליהם. ישנן חנויות שמגבילות את הרכישה למוצרים מסוימים או שלא  מאפשרות  רכישת מוצרים במבצע. ישנן רשתות שמסרבות לתת עודף למשלמים בתווים גם אם מדובר בהפרש ניכר, או שמעניקות את הזיכויים רק לאותה חנות בה בוצעה הקניה למרות שעבור התווים שולם כסף מלא, יש  "פג תוקף" לתווים.

חשוב לציין כי הוגשה הצעת חוק על ידי ח"כ דני דנון האוסרת על הגבלת תוקף התו לסוגי מוצרים או שירותים, לשימוש עד למועד מסוים או לשימוש בתקופת מבצעים.

המגבלות והסייגים יוצרים בלבול, מה החוק קובע בעניין?

תו הקנייה הוא התחייבות המנפיק לכבד את התשלום בגובה הסכום המודפס על גביו, ברשתות ובחנויות ששמן מופיע על התו. חוק הגנת הצרכן אוסר על הטעייה בעניין מהותי בעסקה, ועל כן חייב המנפיק לציין כל סייג וכל מגבלה על התו באופן ברור. לדוגמה: מועד התפוגה, מדיניות המנפיק לגבי התו שפג תוקפו, רשימת הרשתות והחנויות המכבדות את התו באופן חלקי בלבד וערך השימוש החלקי, כל מגבלה וסייג לשימוש התו בכל רשת או חנות בנפרד, האם הרשת או החנות מכבדת את התו רק עבור חלק מסכום הקנייה, האם ניתן לקבל עודף במזומן או זיכוי או לא ניתן לקבל עודף כלל.

 האם קיימת חובה ספציפית לגבי המידע שעל המנפיק לפרסם על התווים?

ביום 18.10.04 הוציא הממונה על הגנת הצרכן הנחייה לכל רשתות השיווק ולכל גוף המנפיק תווי קנייה, בה קבע כי ערך המימוש של התו מחייב עד למועד סיום תוקף התו, וקבע כי המנפיק יפרסם על התו, באופן בולט וברור, את מלוא המידע הנדרש על מנת לאפשר לצרכן  בחירה מושכלת, וכן להקל עליו להבין את הערך הכלכלי של התו. עוד קבע הממונה, כי על המנפיק לצרף לתווים תקנון, אם ישנו, וכי בכל פרסומת עליו לפרסם את ערך המימוש של התו ברשתות השיווק של המנפיק והמגבלות למימושם, אם קיימות.

 יש לפרסם על התו את פרטי המנפיק (שם, מספר זהות, כתובתו, מספר הטלפון של שירות לקוחות ) וכל מגבלה וסייג: מועד התפוגה ומדיניות לגבי תו שפג תוקפו יפורסם באופן בולט על התו, רשימת הרשתות או החנויות המכבדות את התו תפורסם על התו, רשימת הרשתות או החנויות המכבדות את התו באופן חלקי, כל מגבלה בשימוש תופיע בצמוד לשם המסחרי של החנות או הרשת על גבי התו, רשימת החנויות והרשתות הנותנות זיכוי בלבד במקום עודף בתווי קנייה או במקום עודף בשקלים.

 טיפים:  

קראו את האותיות הקטנות משני צדדיו של התו,  תופתעו למצוא שם סייגים מפתיעים, שלא לקחתם בחשבון. 

העדיפו לרכוש במקומות זולים בהם מכבדים את התו במלוא ערכו.

קראו את הסייגים בטרם יציאה לקניות. ישנם עסקים שלא מאפשרים רכישת מוצרים שבמבצע או מוצרים מסוימים מכלל הסחורה. דעו כי אסור למשווקים לדרוש או להציב סייג שאינו מצוין על גבי התו ובתקנון המצורף.

 מומלץ לברר אם קיים תקנון ומה התנאים למימוש התווים טרם הרכישה. ניתן להתקשר טלפונית לשירות הלקוחות המופיע על גבי התו ולבקש הבהרה. אם קיים תקנון, מומלץ לברר אם ניתן לעיין בו באתר האינטרנט  של המנפיק.

לבדוק מהן הזכויות המובטחות לצרכן לגבי קבלת עודף (זיכוי או מזומן). 

 היזהרו מרכישת תווים בסכומים גבוהים. צרכנים רבים רכשו תווים בסכומים גבוהים והפסידו חלק גדול מהסכום ( 50% מערך התו) בעקבות קריסת רשת קלאבמרקט אשר הנפיקה את תווי הקנייה.

בכל מקרה בו נתקלתם בבעיה הקשורה לתו, כמו למשל אי כיבוד התו, סייגים שלא הופיעו קודם לכן או סירוב להשיב עודף - פנו למועצה לצרכנות לקבלת סיוע.

 כיצד כדאי בכלל להיערך לקניות בערב החג?

להשוות - בדרך כלל הצרכנים מבצעים רכישה מוגברת לקראת החגים וזה מאפשר לבצע את הרכישה בדרך חסכונית. למשל, לרכוש לאחר השוואת מחירים ולהעדיף מקומות זולים יותר.

להשוות מותגים שונים באותה החנות.

 אריזות חיסכון -בדקו היטב והשוו בין מחיר האריזה הקטנה למחיר אריזת החיסכון. בדיקת המועצה לצרכנות העלתה כי החיסכון הוא לא תמיד של הצרכן!

מבצעים - שימו לב למבצעים והנחות: החוק מחייב לפרסם את מחיר המוצר לפני ההנחה כדי שנדע אם באמת אנו מקבלים הנחה או זה רק מוצג לנו כהנחה.

בדקו את החשבונות- במקרים שתגלו פער בין המחיר שעל המוצר לקופה, המחיר על המוצר הוא המחייב.

מזון מוכן- רבים רוכשים מזון מבושל מוכן. בעבר התגלו לא מעט ליקויים והעדיפו  מקומות עם פיקוח בריאותי כמו מסעדות מוסדרות, מקומות נקיים שהעובדים נוגעים באוכל עם כפפות, וכן מקום שבו יש תחלופה רבה     של המזון באופן שמבטיח טריות.

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

    לא קיימות תגובות לכתבה.

Fatal error: Call to undefined function: json_decode() in /home/virtual/datili/public_html/main/functions.php on line 49