עלייה בהיפגעות ילדים מהרעלות חומרי ניקוי בפסח

לקראת חג הפסח משרד הבריאות בשיתוף ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים והמרכז הארצי למידע בהרעלות ברמב"ם מפרסמים כללי בטיחות בשימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים.

עמי שרון 18/03/2010

מדי שנה לקראת חג הפסח נרשמת עלייה בהיפגעות ילדים מחומרי ניקוי וכימיקלים. מנתוני המכון הארצי למידע בהרעלות, מרכז רפואי רמב"ם ומשרד הבריאות עולה, כי בשנת 2009 נרשמה בשבוע שלפני חג הפסח עלייה של 31% במספר ההיפגעויות של ילדים עד גיל 6 שנים, לעומת 43% בשנת 2008 (327 ילדים נפגעו בממוצע בשנת 2009 בשבוע הראשון שלפני חג הפסח לעומת 338 ילדים שנפגעו בשנת 2008) ועלייה של 7% בשבועיים שלפני החג (266 ילדים), לעומת 11% בשנה שעברה.

מהנתונים עולה, כי עיקר העלייה בהיפגעות היא בחשיפה לחומרי ניקוי ביתיים. רוב הפגיעות מסוג זה מתרחשות בבית, מתוך סקרנות, אי הבנה וחוסר ידיעה. יצוין, כי בשנה שעברה נכנס לתוקף תקן ישראלי ת"י 4272 חלק 1 בנושא: תכשירים לניקוי תנורים ולהסרת שומנים, המיועדים לשימוש ביתי: דרישות בטיחות, אריזה וסימון. תקן זה עוסק במניעת כוויות כימיות על ידי טיפול בשני מרכיבים עיקריים: אריזת המוצר והרכבו. בימים שלפני הפסח יש עליה נכרת בשכיחות ההרעלות בילדים. זוהי תופעה עונתית אופיינית לארץ, אשר חוזרת על עצמה באופן סטריאוטיפי מדי שנה.

- פרסומת -

לרוב, מדובר בילדים מתחת לגיל 6 שנים אשר בולעים חומרי ניקוי וכימיקלים שונים, נפט ותרופות. התופעה ייחודית לארץ, והסיבה לתופעה ברורה: במסגרת ההכנות לפסח מתבצע בו זמנית במאות אלפי בתים ניקיון יסודי, עם קרצוף הבית, צביעה, ניקוי ומירוק הכלים והמטבח. פעולות אלה נעשות תוך שימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים, צבע וחומרי הדברה. לעתים קרובות נמצאים החומרים באריזות פתוחות בתפזורת ובהישג יד של ילדים. מרעננים גם את ארון התרופות בבית, ותרופות רבות מוצאות את דרכן לפח. מאחר וזוהי תקופת חופש, הילדים נמצאים בבית, לעתים קרובות ללא השגחה נאותה, במצב זה מועדים הילדים לתאונת בית ובעקר הרעלות.

מסקר טלפוני שקיים ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים במרץ 2009 בקרב מדגם אקראי ומייצג של 501 הורים לילדים עד גיל 15 במגזר היהודי, באמצעות "ליטל שמר חיים – מחקר יישומי", בשיתוף מכון "מחשוב" בנושא מניעת הרעלות עולה, כי עדיין למעלה משליש מההורים מאחסנים את חומרי הניקוי במקומות שאינם בטוחים לילדים: 32% מהמרואיינים מאחסנים את חומרי הניקוי בארון נמוך לא נעול. 5% מהמרואיינים ציינו מיקומים אחרים, שלא ניתן לקבוע בוודאות האם הם בטוחים. 63% מהמרואיינים ציינו כי הם מאחסנים את חומרי הניקוי במיקומים בטוחים: 20% בארון נמוך נעול, ו-43% בארון או מדף גבוה. התפלגות התשובות דומה לממצאי סקרים קודמים שנערכו בשנים 2004-2005. שיעור ההורים שמאחסנים חומרי ניקוי בארונות נמוכים לא נעולים נמוך יחסית בקרב הורים לילדים בני 3-1 שנים (23%), ובני 8-5 (25%), אך בקרב הורים לילדים בשכבת הגיל 5-4 שיעור זה עומד על 35%. שיעור המאחסנים חומרי ניקוי בארון נמוך לא נעול הנו נמוך יחסית בקרב בעלי הכנסה גבוהה בהרבה מהממוצע (22%).

אורלי סילבינגר, מנכ"ל ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים ופרופ' ידידיה בנטור מהמרכז הארצי למידע בהרעלות, רמב"ם, מפרסמים כללי בטיחות בשימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים:

חומרי ניקוי יש למקם הרחק מטווח השגתם של ילדים – במקום גבוה או נעול. מיד בתום השימוש, יש להקפיד להחזירם למקומם ולסגור את המיכל, זאת כדי למנוע בליעה או שאיפה של חומרים רעילים וכוויות.

מומלץ לקנות חומרי ניקוי ותרופות באריזות קשות פתיחה לילדים. אין לערבב חומרי ניקוי, ובפרט לא חומצות ומלבינים, תערובות כאלו משחררות גזים רעילים ועלולות להיות מסוכנות ביותר במקרה של שאיפה.

יש להקפיד על השארת חומרי הניקוי והתרופות באריזתם המקורית תוך סגירת המיכל.

אין לאחסן חומרי ניקוי בבקבוקי שתייה, גם אם מצוין על בקבוקי השתייה "חומר רעיל" – פעוטות אינם יודעים לקרוא.

אין לאחסן חומרי ניקוי בסמוך למוצרי מזון ולא בכוסות שתיה.

קריאה קפדנית של הוראות השימוש במוצר, לפני השימוש בו, והקפדה בביצוע ההוראות עשויות להועיל למבוגרים ולילדים כאחד.

בכל חשיפה או חשד לחשיפה לחומר רעיל פנו לסיוע רפואי או למרכז הארצי למידע בהרעלות, רמב"ם, בטלפון 04-8541900.