איך נזהרים מפגיעה בחג החנוכה?

(צילום: דוברות צו פיוס)

ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים קורא להורים לעשות שימוש נכון בנרות החג, להניח את החנוכיה הרחק מפריטים דליקים ולא להשאיר נרות דולקים ללא השגחה 50% מהשריפות נגרמות כתוצאה מהצבת הנרות בסמוך לפריטים דליקים; 43% מהסיבות לשריפות הן בגין השארת נרות ללא השגחה.

עמי שרון 07/12/2009

פעילויות חנוכה הכרוכות באש ובשמן רותח מגבירות את סכנת ההיפגעות מכוויות (פי שלוש בהשוואה לשאר ימות השנה). ילדים מתחת לגיל חמש הם הקבוצה בעלת שיעור התמותה הגבוה ביותר כתוצאה מכוויות. ככל שהילד קטן יותר כך הכוויה תפגע גם בשטח גדול יותר בגופו, ותגרום לאחוז כוויה גבוה יותר.

ממחקר שערך ה – Consumer fire safety עולה, כי היפגעות מאש הנרות נגרמת בד"כ כתוצאה משימוש לא נכון בנרות. כך נמצא שבין השנים 2002 – 2005 בארה"ב 25% מהסיבות לשריפה מנרות היו בגין הרדמות (האדם שהדליק את הנר נרדם בעוד הנרות דולקים), 50% מהשריפות היו כתוצאה מכך שהנרות הוצבו בסמוך לפריטים דליקים, 18% היו בגין השארת נרות ללא השגחה, 5% היו בגין משחקי ילדים. 3% ממקרי השריפה הקטלניים בגין שימוש בנרות מיוחס למשחקי ילדים.

- פרסומת -

למרות השיעור הנמוך של מקרי השריפה בגין משחק ילדים באש, התוצאות הן קטלניות. כך למשל בלונדון הסיבה המובילה לתמותת ילדים בגיל 0 – 4 אש היא בגין משחק באש. בארה"ב בשנת 2006 דווח כי 63% ממקרי הפגיעות הקטלניים ממשחק באש היו ילדים מתחת לגיל 5, ובניו זילנד אחוזי הילדים מתחת לגיל חמש הנפגעים ממשחק באש עומד על 92%.

מסקר שנערך על ידי ה – ConsumerReports האמריקאי בשנת 2007, עולה כי רוב השריפות כתוצאה משימוש בנרות מתרחשות בחודש דצמבר. על פי הארגון הלאומי להתגוננות מפני שריפות (NFPA) בחודש זה, בין השנים 2002 – 2005 כל 34 דקות דווח על שריפה ביתית כתוצאה משימוש בנרות . נציבות ה – Consumer Product Safety מדווחת על 170 מקרי מוות בשנה המיוחסים ל 14,000 שריפות מנרות.

מסקר שקיים ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים בחג החנוכה בשנה שעברה עולה, כי כ – 30% מההורים משאירים את החנוכייה הדולקת במקום שמסכן את בטיחות ילדיהם: כ – 11% מההורים משאירים את החנוכייה הדולקת על השיש במטבח, קרוב לשפת השיש; כ – 12% מניחים את החנוכייה הדולקת על גבי מפה המונחת על שולחנות במטבח, בסלון ובפינת האוכל; כ – 7% ציינו כי הם מניחים את החנוכייה הדולקת בכניסה לבית ליד הדלת, על מגש על הרצפה בסלון, בקצה המזנון ועל השיש. הסקר התקיים באמצעות ראיונות טלפוניים בקרב 499 מרואיינים בני 18 ומעלה, מתוכם 237 הורים לילדים או סבים וסבתות לנכדים עד גיל 9.

הסקר נערך ע"י מכון המחקר מרקט-ווטש, ובליווי מחקרי של ליטל שמר חיים – מחקר יישומי. יחד עם זאת מצביע הסקר על מודעות גבוהה של ההורים באשר להדלקת הנרות – כי אין לאפשר לילד מתחת לגיל 9 להדליק נרות לבדו, ללא השגחה וסיוע של אדם בוגר. הסקר מגלה, כי דווקא בקרב האוכלוסייה הדתית- 86% מההורים מניחים את החנוכייה במקום בטוח, הרחק מהישג ידם של ילדים. וכל כך למה? הצווים הדתיים מחייבים הנחת החנוכייה במקום שאורותיה ייראו, ומשום כך רבים מניחים אותה על אדן החלון . לעומת 37% מההורים החילוניים, שעושים זאת.

'עושים בטרם' – מאירים חנוכה בטוח לילדים

ילדים עד גיל 9 מדליקים נרות רק בעזרת מבוגרים

בעת הדלקת נרות החנוכה אוספים שיער ארוך ולובשים בגדים עם שרוולים צמודים

לא מניחים את החנוכיה על מפה, פעוטות עלולים למשוך אותה.

לא מניחים את החנוכיה ליד חפצים או רהיטים שעלולים להתלקח כגון: וילונות, מדפים וכדומה.

מדליקים נרות רק על משטחים בלתי דליקים, כגון: שיש, זכוכית או מתכת, ובכל מקרה, עדיף שהנרות יעמדו על כן מתאים.

לא מניחים את החנוכייה במקום בו נושבת רוח.

אין לתת לילדים קטנים אפשרות גישה למקום בו עומדות החנוכיות.

לא משאירים נרות דולקים ללא השגחה.

מחזירים את הגפרורים למקום, הרחק מהישג ידם של ילדים, מיד בתום הדלקת הנרות.

מתקינים גלאי עשן בבית המתריע במקרה של התלקחות שריפה.