קול של אישה: תנו להן לשיר, ולשלוט בכנסת

מתוך מופע חזנות נשים שערכה תנועת אמונה (צילום: תנועת אמונה)

טובה אבן חן שמעה את מקהלת הכנסת נטולת הנשים בעת ביקורו של הנשיא הבריטי והיא מבקשת להעמיד הלכות על דיוקם ולהפיץ את מסקנותיה:'הנציגים החרדיים ילמדו תורה ובכנסת יכהנו נשים חרדיות'.

טובה אבן חן 24/07/2008

ההלכה היהודית מפרידה כבר מן הדורות הראשונים את הנשים מהגברים. אי-אפשר להאשים אותה בכך. די לראות לאילו מקומות יכול המתח המיני להידרדר כדי לתמוך בהפרדה מעין זו. בבית הכנסת למשל הגיוני מאוד שכל מין יכוון ליבו לשמים בלי הורמונים משתוללים שעלולים להסיח את הצדדים מן התפילה. כך גם במוסדות לימוד. המחקרים מראים שתלמידים מתפקדים טוב יותר כשהם לומדים עם בני מינם.

רבים, גם אלה שאינם בקיאים בהלכה יודעים לומר כי "קול באישה ערווה."זו אכן קביעה של הגמרא במסכת ברכות כ"ד. קשה לחלוק על כך שקולה של אישה ששרה בצירוף המראה המלבב שלה במיוחד אם היא לא מזייפת הוא מעמד שקשה להישאר אדישים אליו. הדת היהודית לא מעוניינת להוזיל את הגירויים שגברים נחשפים אליהם במסגרת החיים היומיומיים. כל ענייני המין, הסדוקטיביות שבין גברים לנשים, מכוונים לתוך הבית פנימה,וליתר דיוק – רק לתחומי חדר המיטות המשפחתי עצמו.

- פרסומת -

חייה של משפחה חרדית מתנהלים כך שאפילו גילויי חיבה בין האב לאם מוצנעים לזמנים שאין סביבם בני משפחה נוספים. זו לא רק שמרנות עתיקה כפי שחילונים יטעו לחשוב, זה חלק מתפיסת עולם מגובשת ומנומקת. מעניין לציין שדווקא תשומת ליבו של בלעם הרשע היא שהולידה את הפסוק השגור בפינו: "מה טובו אוהליך יעקב."הכוונה במשפט זה היא לקדושת המחנה שכבר ניכרה אצל עם ישראל בלכתם במדבר.

פרשני המקרא מסבירים שפתחו של האוהל האחד לעולם לא כוון אל פתחו של האוהל השני. לא לחינם ולא במקרה. כך נשמרה לאורך הדורות האינטימיות בתוך הבית פנימה.

האמת היא שלנוכח העובדה שבדור שלנו כבר מזמן "הסירו את הדלתות מבית הכיסא" אולי היה טוב להתרענן במידות היהודיות הראשונות והטובות. ברם, על דרישת חברי הכנסת החרדים שלא תישמע שירתן של 17 נשים מתוך 120 חברי כנסת בעת שירת ההמנון הלאומי בעת הביקור הממלכתי של ראש ממשלת בריטניה – יש לומר להם שני דברים. הדבר הראשון הוא "אל תהיו צדיקים הרבה."שכן, במקרה כזה אפשר ואפשר להסתמך על הקביעה ההלכתית של "תרי קולי לא נשמעי." קולה של אישה לא מובחן אם היא שרה עם עוד מישהו. קל וחומר כשהיא שרה עם עוד 103 גברים במקהלת הכנסת.

העניין השני הוא בעיניי מהותי יותר: אכן מקומם של גברים חרדים איננו אמור להיות במקום שמאגד גברים ונשים יחד. גברים חרדים אמורים להיות ספונים בבית המדרש – שם מקומם הטבעי. נשים חרדיות לעומתם מצויות היו בעולם היהודי הישן בעולם העסקים, מגלגלות מיליונים לעיתים, מנהלות חנויות. כיום הן גם נחשפות לעולם האקדמי באופן מרשים. נשים חרדיות נתונות לפחות מגבלות – די להן שתתלבשנה בצניעות כדי שלא יכשילו אף אחד מבין אלו שהן באות איתו במגע. כך למשל בחופי רחצה רבים, מקובל שנשים משמשות כמשגיחות כשרות בקיוסקים ובמסעדות – כי דווקא להן הרבה יותר קל להישמר מהמראות החשופים.

בסופו של דבר, מפרשת המקהלה עולה שאלה אחרת: למה שלא נחזיר עטרה ליושנה? יבחרו נא הגופים החרדיים את הנשים שתסתובבנה במסדרונות הכנסת והם הגברים ימשיכו ללמוד תורה ובא לציון גואל. על השאלה מה יהיה עם העניינים ההלכתיים אשיב שאת ההכרעות ההלכתיות עושים גדולי הדור החרדים ולא חברי הכנסת מטעמם. נשים ,אם כן, תוכלנה להציג בפני מועצות גדולי התורה את הנושאים הרלוונטיים או ישירות או באמצעות מתווכים וגדולי התורה יכריעו. ועוד דבר, הרי כל מה שעושים בכנסת הוא לא יותר מ"פרקמטיא" (מסחר בשפה הארמית) ונשים יהודיות מפורסמות זה מכבר בכישרונן להביא טרף לביתן.

* פורסם בעיתון ישראל היום.