כיצד לעבור את חוק הניידות הטלפונים בשלום

לנייד את המכשיר ולצאת מורווחים

ארגון פעמונים לשיקום כלכלי מעניק טיפים כיצד לחסוך במעבר בין חברות הטלפונים.

עירית לוין 03/12/2007

1. לתת צ'אנס לחברה הקיימת חברות התקשורת אינן גופים אמוציונלים וצריך לדבר איתם בשפת הכסף, ולכן טרם ניוד המספר שלנו, מומלץ להתקשר למוקד שירות הלקוחות של חברת התקשורת שלנו ולהודיע לנו על כוונתנו לנייד את המספר, מומלץ גם לתת לחברת התקשורת שלנו פרק זמן קצר שבו היא תוכל ל"שמר" אותנו. חוק ניוד המספרים מעניק לצרכן כוח לקבל הטבות כגון זיכוי בזמן אוויר, שינוי חבילת תקשורת לחבילה זולה יותר, הטבות אחרות (סמס, אינטרנט, ציוד נלווה ועוד הטבות בהתאם לצרכים האישיים). הצהרת כוונת על עזיבה יכולה לסייע בהפחתת עלויות השיחה מבלי לעזוב בפועל, כמו גם לשמש זרז לפתרון בעיות.

2. לבדוק מה ההתחייבות הנוכחית שלנו רוב הצרכנים מחוייבים לפרק זמן. הסכמי התחייבות אלו כולליים לרוב סעיפי קנס, סעיפים המבטלים הנחות שקיבלנו בעת רכישת המכשיר, תשלומים קבועים ועוד. יתכן ושכרכם יצא בהפסדכם אם תעברו לחברה מתחרה ותשלמו קנסות גבוהים בגין המעבר. אם נתקלתם בדרישה כספית או אחרת לתשלום מאת החברה, דעו כי לנייד את מספרכם הינה זכות של המנוי, ומימושה אינו מותנה בהסדרת חוב לחברה הננטשת או בכל נימוק אחר בנוגע ליחסים בין המנוי המתנייד לחברה הננטשת. מומלץ להציג לחברות המתחרות את עלויות הקנס ולבקש כתנאי למעבר כי החברה החדשה תישא בעלות הקנס, כולו או חלקו.

- פרסומת -

3. סקר שוק במקביל להודעה לחברה הקיימת רצוי לעשות סקר שוק בין חברות התקשורת השונות, לרוב ניתן ליצור קשר בשיחת חינם עם מוקדי המכירות של החברות המתחרות או לעבור בין הדוכנים בקניון ולברר מהם מחירי השוק ומהם התנאים שנוכל לקבל בהתאם לפרופיל התקשורת שלנו הנוכחי.

4. התאמת המכשיר הנוכחי לרשת החדשה חשוב לבדוק את ההתאמת המכשיר לרשת החדשה לפני הניידות, בארץ פועלות מספר שיטות שידור והמכשיר אותו אנו מחזיקים אינו בהכרח מתאים לשיטת השידור בחברה המתחרה ואנו נצטרך מצד אחד לרכוש מכשיר חדש ומצד שני המכשיר הנוכחי שלנו ישאר חסר שימוש, זאת לאחר ששילמנו (ואולי עדיין משלמים עליו) ממיטב כספנו.

5. נצלו את הכוח ונהלו משא ומתן כקבוצה בתקופה הקרובה תהיו צפויים להרבה מאוד הצעות "אטרקטיביות" מצד חברות התקשורת השונות. שיקלו היטב את כל הנתונים החשובים, אלו שציינו פה ואת הדברים החשובים לכם באופן אישי.

6. הימנעו מיצירת התחייבות חדשה לתקופת זמן ארוכה זיכרו כי לאחר ניוד המספרים ניתן לעבור בקלות רבה בין החברות ולכן בחירה בהתחייבות ארוכה (36 חודש לרוב), תמנע מכם להשתמש בכוחכם הצרכני ואם יתעוררו בעיות בחברה החדשה, לא תוכלו להשתחרר מההתחייבות בקלות.

7. פשטות החוזים בחבילת תקשורת החוזים עם חברות התקשורת הם לרוב חוזים ארוכים, מסובכים ועמוסים ב"אותיות קטנות". מכיוון שזמננו יקר לנו, ובמרבית המקרים לא נוכל לעבור על החוזה במלואו ולבדוק האם אנחנו מבינים ומסכימים לכל הסעיפים שבו, מומלץ לבחור את ההצעה הפשוטה ביותר להבנה מבין חברות התקשורת, אשר נוכל לבדוק אותה בפועל אם היא מתקיימת או לאו.

8. הכל בכתב חברות הסלולר הן ענקיות ובירוקרטיות ולכן הבטחות בע"פ של סוכני מכירות שלא נרשמות בכתב (מודפס ועל נייר לוגו של החברה) אינן תמיד מחייבות את החברה. לכן יש לבקש כל הבטחה וכל הטבה וכל דבר אשר מהותי וחשוב בכתב ומראש. אל תתביישו "לפוצץ עסקה" רק בגלל שאין תיעוד בכתב, וזיכרו כי אם מסרבים לתת לכם את הכל בכתב יש לכם סיבה לחשוש.

9. יום המעבר – אם בדקתם והחלטתם לעבור תכננו את יום המעבר היטב, על מנת שלא תאבדו שיחות חשובות ותוכלו להיות זמינים בשעת הצורך.

10. לאחר המעבר – דעו כמה אתם משלמים בתוך הרשת ומחוץ לרשת בה אתם נמצאים. אם אתם שומעים את הצליל המיוחד המלמד על רשת סלולארית אחרת, שיקלו את עלות השיחה החדשה בהתאם למסלול השיחות שלכם.

11. אפשרות ביטול עסקה עם החברה החדשה יתכן ולא תשימו לב לפרטים חשובים כגון קנסות בגין עזיבת חברת התקשורת הקודמת, איכות השירות ו/או התקשורת בחברה החדשה. אם החלטתם לעבור בין חברות תקשורת, דירשו מראש לברר תוך כמה זמן ניתן לבטל את העיסקה החדשה ולחזור לחברה הקודמת. את התשובה בקשו בכתב ומראש על מנת למנוע הפתעות לא נעימות לאחר מכן.

12. חברת התקשורת הנייחת בתחום התקשורת הקווית קיים צפי להצטרפות חברות תקשורת חדשות, אשר קיבלו רישיון מאת משרד התקשורת. אל תגבילו את עצמכם לתקופה מסויימת או לחברה מסויימת אלא אפשרו לעצמכם את מרחב התמרון בעתיד.

13. מעבר דירה ותקשורת נייחת מאחר ובהתאם לחוק התקשורת הניידות תופעל באותו אזור החיוג בלבד. ההגבלה הזאת נועדה כדי למנוע טעויות של הציבור אשר מורגל לזהות את הקידומת עם האזור הגיאוגרפי שבו נמצא המנוי שאליו מיועדת השיחה. לכן אם אתם צופים מעבר דירה בין אזורי חיוג שונים (סטודנטים, מתחתנים וכו') מומלץ שלא לנייד את המספר שלכם, מאחר ולא תוכלו לשמור עליו כאשר תעברו אזור חיוג.